Close this search box.
جراحی کیست تخمدان

انواع کیست تخمدان

کیست تخمدان از نسج زیاد تخمدان تولید می شوند. این کیست ها معمولا خوش خیم و بی ضرر هستند، کیست تخمدان معمولا درد چندانی ندارد، چنانچه کیستی پاره شود دچار خونریزی شدید همراه با درد می شود. مواد تشکیل دهنده این کیست ها مایع یا خون است. برای درمان این کیست بیمار باید توسط پزشک معالج جراحی شود. کیست تخمدان انواع مختلفی دارد. در ادامه این مقاله قصدد داریم در ارتباط با انواع کیست تخمدان به شما اطلاعاتی بدهیم.

✔️ فیبروم رحم

انواع کیست تخمدان

کیست دارای انواع فراوانی است. برخی از آن ها خطرناک است و وجود آن ها در رحم خطرناک است شایع ترین آن ها عبارتند از:

• کیست درموئید: این کیست ضخیم چربی در خانم های جوان اتفاق می افتد که یک نوع تومور خوش خیم است. امکان التهاب در آن زیاد است که منجر به درد در ناحیه شکم می شود. و با انجام سی تی اسکن و ام آر آی مشخص می شود.
  • کیست جسم زرد:  این کیست در یک تخمدان اتفاق می افتد، و با آزاد شدن تخمک از فولیکولی رخ می دهد وجسم زرد را تشکیل می دهد. چنانچه منافذ این فولیکولی بسته باشد این مایع که خون است آزاد نمی شود .
  • کیست فولیکولی:  وقتی این کیست رخ می دهد تخمک گذاری اتفاق نمی افتد، در نتیجه خانم حامل این کیست نابارور است . پاره شدن این کیست می تواند درد شدیدی را در تخمدان ایجاد کند. این کیست در زمان سیکل قاعدگی در خانم ها رخ می دهد. این کیست ها نشانه ای ندارد و طی چند ماه برطرف می شود.
  • کیست اندومتریوئید: این کیست بزرگ شکلاتی رنگ که در زمان سیکل قاعدگی رخ می دهد، در تخمدان اتفاق می افتد، که با درد در ناحیه لگن همراه است. نوعی بافت است که در خارج از رحم رخ می دهد.
  • کیست هموراژیک: این نوع کیست با خونریزی تخمدان رخ می دهد، این کیست درد شدیدی دارد.

دو نوع اصلی کیست تخمدان را بشناسید

• کیست های عملکردی تخمدان : این یککی از انواع ککیست تخمدان است که در دوران فاعدگگی بانواع ایججاد خواهد شد . این ها رایج تررین انواع کیشت تخمدان را تشکبل می دهند ک ه وجود آن ها طبیعی است و همچنین خططی برای فرد ایجاد نمی کند.
  • کیست های پاتولوژیک تخمدان : منظورمان از این نوع، کیست هایی است که خطرناک تر است و در نتیجه رشد سلول های تخمدان آن هم به صرت غیر طبیعی ایجاد می شود. این نوع نیاز به درمان دارد و لازم است اقدامات لازم در این زمینه در جهت درمان صورت بگیرد.

علایم ونشانه های انواع کیست تخمدان

• درد شدید لگن
  • درد یا نفخ شکم
  • متورم شدن  شکم
  • انسداد یا دفع خیلی شدید
  • سیکل قاعدگی که همراه با استفراغ و سوزش معده باشد
  • تب بالا
  • تنفس سریع

این علائم در صورتی ایجاد می شود که کیست تخمدان پاره شود. این یک موضوع خطرناک ایت که سمیتواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد.

راه های درمان کیست تخمدان

این کیست ها قابل پیشگیری نیستند ولی در صورت درمان نکردن آن  دچار سرطان تخمدان یا ناباروری می شوند. اما کیست درموئید عارضه ای ندارد و  می توان در زمان یائسگی آن را درمان کرد. کیست تخمدان  توسط پزشک زنان و زایمان سریع تشخیص داده می شود. که از طریق سونوگرافی قابل مشاهده اند اما کیست هایی هستند که در سونوگرافی مشخص نمی شوند  و با انجام سی تی اسکن ، ام آر آی ، عکس برداری، غربالگری وآزمایش خون در زمان بارداری مشخص می شوند.

بیشتر بخوانید >> جراحی کیست تخمدان

آیا همیشه برای درمان انواع کیست تخمدان راهکار های درمانی وجود دارد؟

دراین زمینه لازم است بگویم برخی اوقات کیست ها به وجود می آیند و از بین می روند. این هیچ علائمی ایجاد نمی کند. حتی ممکن است فرد متوجه آن نباشد. بنابراین همیشه نیاز به اقدامات درمانی نیست. در در برخی دیگر از موارد لازم است اقدامات درمانی لازم را پیش بگیرید که در آینده با مشکلی مواجه نشوید.

آیا ایجاد انواع کیست تخمدان خطرناک است؟

ابتلا به انواع کیست تخمدان ممکن است خطرناک باشد. در برخی دیگر از موارد نیز ممکن است خطرناک نباشد. این بستگی به نوع آن دارد. معمولا انواع این کیست ها خطرناک نیست. در برخی موارد علی الخصوص در سنین بالا تر ممکن است این کیست ها بدخیم باشد. اما در برخی موارد دیگر ممکن است این کیست ها خطرناک نباشد. برای بررسی انواع ان لازم است معاینه های لازم انجام شود.

سخن آخر

کیست تخمدان ممکن است انواع مختلفی داشته باشد. معمولا این کیست ها سرطانی نیستند و این مورد نیاز به درمان های تهاجمی را کاهش می دهد. اما در برخی موارد علی الخصوص در سنین یائسگی وجود آن ها ممکن است برای زنان خطرآفرین باشد که نیاز به پیگیری جدی وجود دارد. انواع کیست تخمدان ممکن است شامل علائم متفاوتی باشد و همچنین به نسبت ابعاد و عوامل دیر علائم مختلفی از خود نشان دهد که در مقاله به آن پرداختیم