Close this search box.
واژینیسموس چیست ؟

واژینیسموس به سفت شدن غیر عادی واژن در هنگام رابطه جنسی گفته می شود که بر اثر انقباض غیر ارادی ماهیچه های واژن ایجاد می شود. در این بیماری ، خانم اراده و کنترلی روی سفت شدن واژن نداشته و سبب می شود که در هنگام رابطه جنسی ، ماهیچه های واژن سفت شده و از رخول ممانعت می نماید.

واژینیسموس در خانم ها ممکن است باعث ایجاد سوزش واژن ، درد در زمان مقاربت ، تیرکشیدن واژن در زمان مقاربت و مشکل در زمان دخول شود. یکی از اصلی ترین دلیل باکره ماندن زنان متاهل ، واژینیسموس می باشد. در شرایطی واژینیسموس باعث بسته شدن دهانه واژن شده و در صورت عدم درمان به موقع باعث بسته شدن دهانه واژن و ازبین رفتن امکان رابطه جنسی می شود. سفت شدن ماهیچه های کف لگن نیز از دیگر اثرات این بیماری می باشد. به طور کلی این بیماری به دو دسته کلی تقسیم می شود.

واژینیسموس اولیه  :در واژینیسموس اولیه در زمان رابطه جنسی ، به دلیل وجود اسپاسم ماهیچه ها خانم متحمل درد زیادی بوده و در این بیماران به دلیل درد نمی توانند از تامپون استفاده کنند یا تحت معاینه لگنی قرار گیرند.

واژینیسموس ثانویه  : این بیماری در طول زندگی در بدن بیمار ایجاد می شود یعنی بیمار قبلا به هنگام رابطه جنسی درد یا ناراحتی نداشته ناگهان در زمان رابطه جنسی با درد مواجه شده و از انجام این کار درد می کشد. علت ایجاد واژینیسموس ثانویه ممکن است عواملی مانند زایمان ، ضربه خوردن ، زخم ، جراحی و یا تغییر در زندگی باشد.

علت واژینیسموس

علت ایجاد واژینیسموس

این بیماری در افرد مختلف به دلایل متفاوتی ایجاد می شود که از جمله آن ها می توان به موارد ترس از حاملگی ، ترس از عفونت ، داشتن سابقه ناموفق دخول ، ترس از آسیب نزدیکی ، تفاوت های فرهنگی در خصوص روابط جنسی ، سابقه سوء استفاده جنسی ، داشتن اطلاعات غلط از فعالیت جنسی و… اشاره نمود.

باورهای غلط در خصوص واژینیسموس

• در مورد این بیماری باور های نادرستی وجود دارد که می توان به دلایل زیر اشاره نمود :
  • عدم وجود تمایل جنسی در خانم های مبتلا به آن
  • رفع مشکل واژینیسموس با دخول با قدرت و به زور
  • مصرف مشروبات الکی وتماشای فیلم های تحریک کننده می تواند به درمان واژینیسموس کمک کند.
  • این بیماری درمانی ندارد.

علائم واژینیسموس

منقبض شدن غیر ارادی واژن از علائم اصلی واژینیسموس می باشد که این مشکل باعث می شود دخول دشوار یا غیر ممکن شود.

علائم این اختلال در زنان مختلف، متفاوت است. در برخی از زنان، واژن به طور کامل بسته است و هیچ چیزی وارد واژن نمی شود.

برخی دیگر از زنان می توانند قادر به انجام رابطه جنسی نیستند اما می توانند تامپون را داخل واژن خود کنند.

برخی دیگر نیز می توانند رابطه جنسی را برقرار کنند اما با درد شدید همراه است.

از دیگر علائم واژینیسموس می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

• سوزش در هنگام وارد کردن چیزی در واژن و یا دخول
  • احساس درد و ترس شدید در هنگام دخول و برقراری رابطه جنسی که موجب دوری کردن زنان از رابطه جنسی می شود.
  • از دست دادن میل جنسی زن در هنگام تلاش برای دخول
علائم واژِینیسموس

چه موقع برای درمان واژینیسموس به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که احساس می کنیم دچار این اختلال هستید حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

واژینیسموس مشکل جنسی رایجی است که برای مراجعه به پزشک نباید احساس خجالت کنید و حتما برای درمان به پزشک مراجعه کنید زیرا واژینیسموس قابل درمان است.

پزشک چه سئوالاتی از شما می پرسد؟

واژینیسموس مشکل رایج در بین خانم ها می باشد. در صورتی که علائم آن را در خود مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در هنگام مراجعه، ممکن است پزشک سوالات زیر را از شما بپرسد:

• آیا داخل کردن چیزی مثل انگشت یا تامپون باعث احساس درد شدید در شما می شود؟
  • آیا داخل کردن هر چیزی در واژن باعث ایجاد نگرانی در شما می شود؟
  • آیا رابطه ناخوشایندی در گذشته داشته اید؟

بعد از این سوالات اولیه که پزشک از شما خواهد پرسید، به جهت بررسی علت واژینسموس، معاینه واژن انجام می شود. ممکن است علت واژینیسموس عفونت، زخم و یا وجود حساسیت بیش از حد اعصاب در دهانه واژن باشد.

درمان واژینیسموس

برای درمان بعد از مراجعه به پزشک، بررسی لازم به جهت تشخیص علت واژینیسموس و ریشه یابی مشکل انجام می شود. ممکن است علت این اختلال ناشی از انقباضات غیر ارادی رخ داده باشد و یا اینکه جنبه روانی داشته باشد. در صورتی که جنبه روانی داشته باشد به روانپزشک ارجاع داده خواهد شد ولی در صورتی که غیر ارادی باشد متخصص زنان  به شیوه های پزشکی آن را درمان خواهد کرد.

در این جلسات آموزش های لازم به زوجین برای برقراری رابطه جنسی داده خواهد شد و اطلاعاتی از قبیل آناتومی دستگاه تناسلی، اتفاقاتی که در هنگام برانگیختگی خواهد افتاد و عضله های موثر در بروز این اختلال در اختیار زوجین قرار می گیرد تا برای برقراری رابطه جنسی درک بهتری داشته باشند.

روش های درمان واژینیسموس

• استفاده از وان آب ولرم
  • استفاده از ژل های لوبریکنت
  • تزریق بوتاکس
  • انجام تمرینات ورزشی از جمله کگل
  • پروتز درمانی
  • جراحی بزرگ کردن واژن
  • درمان اندومتریوز

جدیدترین و موثرترین درمان واژینیسموس

استفاده از دستگاه RF یکی از بهترین و موثرترین روش های برای برطرف کردن مشکل واژینیمسوس است. با استفاده از این دستگاه تغییرات مولکولی در عضلات واژن توسط امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا ایجاد می شود و با استفاده از ارتعاشات مولکولی باعث بهبود و رها سازی عضلات می شود.

مزایای استفاده از RF در درمان واژینیسموس

• تعداد جلسات مورد نیاز بسیار پایین است.
  • نیاز به مراقبت خاص و انجام تمرین در منزل نیست.
  • روش غیر تهاجمی بوده و عارضه ندارد.
  • موثر برای واژینیسموس های شدید و مقاوم به درمان
  • مشاهده تغییرات در همان جلسه اول امکان پذیر است.