ساعات کاری : شنبه و دوشنبه ساعت ۱۶ تا ۲۰ _ یکشنبه و چهارشنبه ۱۱ تا ۱۵

کیست تخمدان و درمان آن

کیست تخمدان چیست؟ چه علائمی دارد؟ از فضاهای بسیار کوچک مملو از مایع تشکیل شده اند که در تخمدان زنان به وجود می آیند . اکثر این کیست ها هیچگونه ضرری ندارند . اما بعضی از آن ها به پارگی – خونریزی-کیست تخمدان و یا حتی درد منجر می شوند. در برخی از مواقع برای اینکه کیست تخمدان را بتوان از بین برد جراحی صورت می گیرد . کیست تخمدان یکی ازبیماری های شایع زنان است که ممکن است موجب بروز دیگر اختلالات نیز بشود. در این خصوص لازم است بدانید در بیشتر مواقع، علائم کمی دارید یا اصلاً احساس ناراحتی نمی کنید و کیست ها بی ضرر هستند. اکثر کیست ها بدون درمان در عرض چند ماه از بین می روند. اما گاهی اوقات کیست تخمدان می تواند خطرناک شود و موجب احختلالات جبران ناپذیری اعم از پیچ خوردگی تخمدان شود. اگر شما هم جزو کسانی هستید که می خواهید در ارتباط با انواع کیست تخمدان اطلاعات کسب کنید، در ادامه مقاله با ما در ارتباط باشید.

✔️ انواع کیست تخمدان را می شناسید؟

شکل کیست تخمدان

زنان به صورت عادی دارای دو تخمدان هستند که تخمک ها در آن ذخیره شده و آزاد می شوند و اندازه هر تخمدان مانند گردو می باشد و در دو سمت رحم قرار گرفته است .  ماهانه یک تخمک از هر تخمدانی به وجود می آید و بر اثر این عملکرد چرخه دوران عادت ماهانه زنان شروع می شود . جایگاه تخمک در فولیکول که یک فضای بسته است می باشد  . تخمک داخل تخمدان بزرگ رشد می کند تا هورمونی به نام استروژن ، برای اینکه تخمک را دریافت کند رحم را آماده کند .

دیواره رحم کلفت شده است و آماده کاشت تخمک بارور شده می باشد . این اتفاق هر ماه بروز می دهد و اصولا زمانی تمام می شود که تخمک بارور نشده باشد .

زنان در هر رده سنی امکان دارد به کیست های تخمدان دچار شوند . کیست های ساده بیشتر رایج می باشند . این کیست ها علائم هیچگونه بیماری نیستند و بیشتر آن ها از نوع خوش خیم هستند یعنی اینکه این کیست ها سرطانی نیستند و بیشتر آن ها پس از چند وقت از بین می روند و به هیچگونه درمانی احتیاج ندارند .

انواع کیست تخمدان به شرح ذیل می باشند

• کیست فولیکولار
  • کیست جسم زرد.
  • کیست هموراژیک
  • کیست درموئید
  • کیست های اندومتریوئید

علت ایجاد کیست تخمدان

دلایلی که باعث می شود کیست تخمدان به وجود  آید :

• داشتن سابقه کیست تخمدان
  • عادت ماهانه نامنظم
  • ناباروری
  • آغاز قاعدگی در رده سنی پایین
  • استعمال دخانیات
علائم کیست تخمدان

کیست تخمدان هیچگونه علائمی ندارد  . اما اگر  کیست رشد کند برخی از علائم در فرد بروز می دهد.

• درد لگن؛ این مورد ممکن است برای هر فرد متغیر باشد. این درد ممکن است شامل یک درد کسل کننده و خفیف تا یک درد ناگهانی، شدید و تیز متغیر باشد. همچننی این مدرد ممکن است در یک طرف لگن ظاهر شود.
  • درد هنگام رابطه جنسی یکی دیگر از نشانه های کیست تخمدان است. البته این اختلال ممکن است به دلایل دیگری نیز ایجاد شود که نیاز به بررسی دارد.
  • مشکل در تخلیه روده
  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • پریودهای سنگین، پریودهای نامنظم یا پریودهای سبک تر از حد معمول باید بررسی شود. به طو کلی برای هر مشکلی در خصوص عادت ماهیانه لازم است برررسی شود.
  • نفخ و شکم متورم
  • خونریزی های غیر طبیعی

علائم دیگری نظیر حالت تهو و استفرغ و برخی مشکلات تغییر وزن نیز مممکن است به دلیل کیست تخمدان باشد.

تشخیص کیست تخمدان

آیا می دانید تشخیص کیست تخمدان چگونه امکان پذیر است؟ زمانی که شما علائم مشکوک داشته باشید و یا در زمان چکاپ های روتین بنوان پزشک این اختلال را تتشخیص می دهد. به این ترتیب کیست تخمدان شما ممکن است در طول معاینه لگن یا در آزمایش تصویربرداری مانند سونوگرافی لگن مشخص شود. بسته به اندازه کیست و وضعیت آن ، پزشک احتمالاً آزمایشاتی را برای تعیین نوع آن و اینکه آیا نیاز به درمان دارید توصیه می کند.

درمان کیست تخمدان

اقدامات درمانی در این زمینه شامل اقدامات غیر جراحی و همچنین اقدامات جراحی خواهد شد. اقدمات جراحی نیز شامل انجام راهکار هایی نظیر لاپاراسکوپی کیست تخمدان رحم می شود. کیست های ایجاد شده در تخمدان معمولا خوش خیم است اما همچنین در موارد نادر ممکن است بدخیم نیز باشد. علی الخصوص بعد از زمان یائسگی.

شاید برخی بانوان این سوال را بپرسند چگونه می توانم با سندرم کیست تخمدان باردار شوم؟

شما می توانید باردار شوید. لازم است عواملی از قبیل وزن و قند خون خود را کنترل کنید. همچنین سایر علائم را با تغییرات سبک زندگی و داروها درمان کنید. در برخی موارد، داروهای باروری به تنهایی به باردار شدن کمک می کند. اگر جواب نداد، ممکن است به درمان ناباروری با IVF نیاز داشته باشید.

درمان کیست تخمدان

آیا کیست تخمدان باعث ناباروری می شود؟

داروهای ضد بارداری هورمونی، مانند قرص های ضد بارداری، شما را از تخمک گذاری باز می دارند. این ممکن است شما را از ابتلا به انواع کیست های تخمدان و بد تر شدن شرایط باز دارد. اما ممکن است نیاز به درمان های همزمان دیگر نیز وجود داشته باشد. بنابراین اگر در مراحل اقدام برای بارداری هستید، لازم است با متخصص خود مشورت کنید. چرا که داشتن کیست روی تخمدان معمولاً بر شانس باردار شدن تأثیر نمی‌گذارد. اما ممکن است راهکارهای درمانی دراین زمینه تاثیر گذار باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کیست تخمدان و بارداری را بخوانید.

این موضوع را نیز در نظر داشته باشید زنان در هر سنی ممکن است به کیست تخمدان مبتلا شوند، اگرچه این کیست ها در سال های باروری شایع تر است.

عوارض کیست تخمدان چیست؟

اکثرا کیست های تخمدان بدون علامت هستند و به صورت خود به خود از بین نمی روند. اما در برخی دیگر از مواقع نیز ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد. معمولا در دو حالت این عوارض ایجاد می شود که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

کیست های سرطانی تخمدان که همانطور که قبلا اشاره کردیم، در اکثر مواقع بعد از یائسگی ایجاد می شوند. برای درمان آن ها نیاز به اقدامات پیشرفته تری وجود دارد.

پیچ خوردگی تخمدان کیست ها می توانند به قدری بزرگ شوند که شکل تخمدان شما را مخدوش کنند و احتمال پیچ خوردن آن را افزایش دهند. پیچش می تواند از جریان خون به تخمدان شما جلوگیری کند و باعث مرگ تخمدان شود. درد شدید، تهوع و استفراغ همگی از علائم پیچ خوردگی تخمدان هستند. لازم است در این زمینه علائم جدی گرفته شود.

سولاات متداول

1 thoughts on “کیست تخمدان و درمان آن