Close this search box.
علائم یائسگی

یائسگی + علائم و اقدامات لازم

چرخه های پریود یا قاعدگی یکی از اصلی ترین ارکان زندگی زنان را تشکیل می دهد و زنان از آغاز بلوغ خود تا میانسالی با این مساله مواجه هستند. در ادامه این مساله ، یائسگی اتفاق می افتد که نشانگر از بین رفتن قدرت باروری یک زن می باشد. یائسگی ، با کاهش توانایی فعالیت تخمدان ها که غدد جنسی در زنان می باشد ، آغاز شده و با توقف چرخه های تخمک گذاری و نامنظم شدن سیکل های قاعدگی ، منجر به قطع کامل چرخه های پریود و عدم ناباروری در زنان می شود.

✔️ بیماری های رحم زنان را بیشتر بشناسید..

یائسگی در چه سنی اتفاق می افتد؟

دکتر بهناز عطار شاکری ، جراح و متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی ، سن متوسط ایجاد آن در زنان را 45 تا 55 سالگی عنوان می نماید که به طور متوسط 50 سالگی در نظر گرفته می شود. در واقع وقتی که از آخرین زمان پریود در یک زن ، یک سال بگذرد گفته می شود که این دوره اتفاق افتاده است. موارد زیادی مانند مسائل ژنتیکی ، عادت های زندگی و مداخلات پزشکی می تواند الگوی سنی ایجاد یائسگی را تحت تاثیر قرار دهد.

یائسگی

✔️ آیا شما دچار کیست سینه هستید؟

مشکل ساز بودن یائسگی

نکته بسیار مهم این است که خانم ها بدانند یائسگی نه یک نقص است نه یک مشکل . این دوره یکی از چرخه های طبیعی است که در تمام خانم ها ایجاد می شود. از آنجایی که سیستم بدنی تمام انسان ها با هم متفاوت است و نمود چرخه های طبیعی آناتومی مانند بلوغ یا بارداری ، از فردی به فردی متفاوت است ، یائسگی نیز در هر خانمی ممکن است صورتی متفاوت داشته باشد. در حالت عمومی و طبیعی آن برای خانم ها مشکل ساز نخواهد بود.

علائم یائسگی

علائم و عوارضی که این دوره در یک خانم ایجاد می کند به دو دسته علائم جنسی و علائم عصبی و روانی تقسیم می شود که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

الف) علائم جنسی یائسگی : از جمله عوارض جنسی و فیزیکی که در خانم ها ایجاد می شود می توان به تغییرات فیزیکی واژن مانند خشکی آن ، گر گرفتگی ، بی اختیاری ادرار ، سردرد ، تغییرات پوست و مو ، تغییرات وزنی و خونریزی های غیر طبیعی اشاره نمود.

ب) علائم عصبی و روانی یائسگی  : اختلال خواب ، خستگی ، اضطراب ، افسردگی ، تغییر خلق ، افزایش حساسیت ، استرس ، فراموشی و افکار مبهم و کاهش میل جنسی ، علائم روانی هستند که با ایجاد علائم یائسگی در خانم ها ، مشاهده می شود.