Search
Close this search box.
درمان ناباروری با iui

درمان ناباروری با روش IUI

درمان ناباروری با روش IUI چقدر موفقیت آمیز است؟ آیا می دانید این درمان چگونه انجام می شود؟ این روش یکی از روش هایی است که برای درمان ناباروی از آن استفاده می شود. آیا با هزینه های آن آشنایی دارید؟ طب پزشکی این روز ها به قدری پیشرفه شده که با روش های مختلف می توان به درمان نازایی پرداخت. آی یو آی یکی از این روش هاست. در این روش ااز مراحل مختلفی استفاده می شود. چیزی که اهمیت دارد این است که قبل از انجام این کار تصمیمتان برای آن قطعی باشد. بهترین فوق تخصص های نازایی در تهران در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

امروزه داشتن فرزند و بارور شدن یکی از مهم ترین مسائل بعد از دوران ازدواج است ، البته ممکن است افراد با اقدامات فراوان صاحب فرزند نشوند. اصولا عدم موفقیت در بارداری بعد از حدود یک سال اقدام برای باردار شدن را ناباروری می گویند . زمانی که زوجین بدون استفاده از روش های جلوگیری بیشتر از مدت یک سال موفق به باروری نمی شوند در اصطلاح به آن ها زوج نابارور گفته می شود.امروزه روش های بسیار موثری برای درمان ناباروری ارائه شده است که می تواند میزان موفقیت در بارداری را افزایش دهد. درمان ناباروری با روش IUI یکی از راههای درمان ناباروری می باشد که در ادامه به توضیحات این روش باروری می پردازیم.

فهرست واژگان

در طول درمان ممکن است واژه‌های تخصصی را بشنوید که برای شما آشنا نباشند. در ادامه اصلی‌ترین آنها را با هم مرور می‌کنیم.

هیستروسکوپی : روشی است که پزشک به کمک آن به تشخیص دلیل خونریزی غیر طبیعی واژن می‌پردازد

آندومتریوز : آندومتریوز یعنی بافت رحم در جایی خارج از رحم قرار دارد.

هیپوفیز: این غده نقش مهمی در سیستم درون ریز بدن ایفا می‌کند.

چرابه درمان IUI برای نابارور نیاز پبدا میکنیم؟

دلیل این موضوع درواقع باید در علل ناباروری در زنان و مردان و همچنین مشکلات مشترک جست و جو کرد. به همین دلیل اگر می خواهید درمان کنید ابتدا لازم است بدانید این مورد ب چه دلیل ایجاد می شود. به موارد زیر توجه کنید.

سن

با افزایش سن در یک خانم تعداد تخمک ها کم می‌شود و در نتیجه احتمال بارداری در او کاهش می‌‌یابد. این روند کاهشی در 30 سالگی رواج دارد. با فزایش سن خانم‌ها کیفیت تخمک‌ها نیز کاهش می‌یابد در نتیجه احتمال بروز ناهنجاری کروموزومی افزایش پیدا می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده تقریبا 70 درصد سقط ها ناشی از ناهنجاری‌های کروموزومی هستند.

اختلالات تخمک گذاری

یکی دیگر از عواملی که احتمال تخمک گذاری در زنان را کاهش می‌دهد اختلالات تخمک گذاری است. اختلال تخمک گذاری در اثر عدم و یا کاهش چشمگیر تخمک گذاری در زنان بروز پیدا می‌کند. اختلالات تخمک گذاری شامل کم کاری و یا پرکاری تیروئید، نارسایی تخمدان، عملکرد هیپوتالاموس و غیره است.

تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان یکی از شایع‌ترین دلایل ناباروری میان زنان است. سندروم پلی کیستیک منجر به نا منظم شدن دوره‌های قاعدگی، رشد غیر عادی موهای زائد در صورت و بدن، اضافه وزن و آکنه می‌شود.

نارسایی زودرس تخمدان

نارسایی زودرس تخمدان، نارسایی تخمک گذاری نیز نام دارد. این اختلال در اثر کاهش زود هنگام تخمک ها و یا پاسخ به خود ایمنی بروز پیدا می‌کند.

اختلالات هورمونی

نامتعادل بودن سطح هورمون ها می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که بر چرخه‌ی قاعدگی و تخمک گذاری تاثیر گذارند. شایع ترین دلایل بروز اختلالات هورمونی را در ادامه با هم مرور می‌کنیم:

اختلال عملکرد هیپوفیز

این اختلال در نتیجه‌ی نقص در تولید هورمون ها بروز پیدا می‌کند.

اختلال عملکرد هیپوتالاموس

رایج ترین نشانه‌ی بروز این اختلال قاعدگی نامنظم و یا عدم قاعدگی است. این عارضه منجر به بروز اختلال در سطح هورمون‌ها شده و در نتیجه باروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آندومتریوز

حدود 10 درصد از زنان در سنین بارداری دچار این اختلال می‌شوند. آندومتر می‌تواند بر پوشش داخلی رحم تاثیر گذارد و روند لایه گزینی تخمک بارور شده را مختل کند.

ناهنجاری و ضایعات رحمی

ناهنجاری و ضایعات رحمی نقش مهمی در ناباروری زنان ایفا می‌کنند. در ادامه این ناهنجاری‌ها و ضایعات را با هم مرور می‌کنیم:
🟣فیبروم ها
🟣رحم دوگانه
🟣رحم دارای سپتوم
🟣رحم کمانی
🟣پولیپ رحمی
🟣رحم تک شاخ و یا دو شاخ

سبک زندگی

سبک زندگی می‌تواند یکی از علل اصلی نازایی در زنان باشد. در ادامه عادات اشتباهی که منجر به ناباروری در زنان می‌شوند را با هم بررسی می‌کنیم:
*استعمال دخانیات
دخانیات علاوه بر اینکه قدرت باروری را کاهش می‌دهد تاثیر درمان را کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که میزان سقط جنین و حاملگی های خارج رحمی در زنان سیگاری بیشتر است.
*رژیم غذایی نامناسب
داشتن یک رژیم غذایی نامناسب که فاقد مواد مغذی است می‌تواند یکی دیگر از دلایل عادات اشتباهی باشد که منجر به ناباوری می‌شود.



چه کسانی می‌توانند از روش IUI برای درمان استفاده کنند؟

درمان ناباروری با IUI روشی است که برای زوج نابارور امکان بارداری را محیا می کند ، در صورت امکان انجام این روش بسیار موثر و مفید واقع خواهد شد زیرا درمان ناباروری که امروزه بسیار شایع است با روش ها و تکنیک های پزشکی کار بزرگ و دشواری خواهد بود، اما به کمک آی یو آی می توان این مشکل را به راحتی حل نمود.

روش IUI چگونه به ناباروری کمک می کند

روش باروری IUI  در واقع روشی برای تزریق اسپرم شسته شده به درون حفره ی رحم بوده و یکی از روش های کمک باروری می باشد. با این روش می توان احتمال بارداری را افزایش داد، این فرایند موجب افزایش احتمال تماس تخمک با اسپرم در محیط رحم شده و شانس وقوع بارداری را افزایش می دهد. IUI روش بسیار ساده ای است که کاربرد بسیار گسترده ای در درمان ناباروری پیدا کرده است و می تواند شانس بارداری را در زن افزایش دهد. این روش اولین روش پیشنهادی درمان ناباروری قبل از انجام درمان ناباروری با روش IVF برای درمان ناباروری است. در ادامه فیلمی در رابطه با روش درمانی IUI مشاهده خواهید کرد با ما همراه باشید.

انجام IUI برای چه کسانی پیشنهاد می شود

  • افرادی که به دلیل کم بودن تعداد اسپرم و تحرک کم و نامناسب اسپرم ها درگیر ناباروری هستند.
  • زمانی که اسپرم های غیرمعمول و غیر طبیعی زیادتر از اسپرم های سالم باشند.
  • افرادی که حجم مایع منی شان کم باشد.
  • اگر آنتی اسپرم و آنتی بادی در مایع منی موجود باشد.
  • زنانی که دارای ترشحات از بین برنده اسپرم و کشنده اسپرم در گردنه رحم باشند.
  • حجم کم مایعات مخاطی در دهانه رحم
  • زنانی که میزان موکوس در سرویکسشان غلظت زیادی دارد.
  • مشکلات دیواره رحم از جمله آندومتریوز متوسط و گاه خفیف
  •  ناتوانی جنسی مرد و انزال نشدن منی در واژن
  • ساختار ناقص آلت تناسلی
  • مردانی که انزال پس رونده داشته و یا در بخش تناسلی دچار فلج اندامی هستند.
  • ناهنجاری تخمک گذاری در زنان
  • منقبض شدن ناخواسته ماهیچه های واژنی که رابطه جنسی را مختل می سازد.
  • کسانی که ناهنجاری در ناباروری دارند.

روش IUI چگونه انجام می شود و روش به کار گیری از آن چگونه است ؟

انجام IUI  کاملا ساده و بدون درد است  و البته نتایج بسیار درخشانی را به همراه دارد . این عمل  تحت نظر پزشک و در یک محیطی کاملا بهداشتی و تخصصی ، بدون بیهوشی انجام می شود.

نحوه ی انجام عمل IUI

انجام این درمان ساده ، راحت و بی درد و آزار است که در اکثر قریب به اتفاق موراد نیازی به بی هوشی نیست لازم است عمل IUI تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام شده و مراقبت های بعد از آن به درستی رعایت شوند. در این راهکار عموما مایع منی با روش مخصوص و تخصصی این امر شسته شده و پس از آن اسپرم های شسته از راه واژن به کمک لوله ی باریکی موسوم به catheter به دورن رحم وارد می شوند. طی درمان ناباروری با روش IUI به منظور بالا بردن شانس فرزند آوری در زوجین ، داروهای محرک استفاده می شوند تا تحریک تخمدان تعداد مورد نظر تخمک را آزاد نماید با مصرف این دارو های تحریک کننده تخمک های آزاد شده در سیکل به 2 الی 4 تخمک افزایش یافته و احتمال باروری به میزان قابل انتظار بالا می رود. به این ترتیب طبق تجویز پزشک متخصص زنان ، لازم است داروهای تحریک کننده تخمدان با درصد و دوز مشخصی و در زمان مناسب مصرف شوند . بعد از ارزیابی وضع تخمدان های فرد ، از راه مشاهدات سونوگرافی و نیز بررسی فولیکول ها و اطمینان حاصل کردن از وضع طبیعی بدن و فیزیک دستگاه تناسلی ، دارو‌های کمک کننده به باروری  تزریق می شوند.

آیا درمان ناباروری با روش IUI نیاز به تکرار دارد

معمولا IUI حدود ۳۶ تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق HCG انجام می شود زیرا موقعیت تخمک برای بارور شدن در این دوره بسیار مناسب است. اما گاهی اوقات بنا بر نظر پزشک و شرایط موجود برای افزایش میزان موفقیت، دوبار عمل IUI با فاصله یک روز، به طور متوالی انجام می گیرد ، شانس بارداری در این وضعیت بسیار زیاد است.

زمان دقیق انجام عمل IUI به زوجین اعلام می گردد و مرد باید پس از ۵-۲ روز پرهیز از انجام مقاربت و خروج منی ( دو تا 5 روز مقاربت انجام نشود تا مایع منی به اندازه ی کافی در اختیار باشد ). در اقدام بعدی نیاز است تا صبح روز تعیین شده برای انجام عمل، نمونه ی اسپرم خود را به آزمایشگاه تحویل دهد تا عمل IUI  انجام شود .

مراحل نمونه برداری در  روش IUI

نمونه باید تازه و سالم باشد و در صورت امکان در آزمایشگاه تهیه شود ( برای این منظور فرد باید از کاندوم های ضد کشنده و روش استمنا استفاده نماید). نمونه ی اسپرم در آزمایشگاه به روش شستشو با مواد خاص از مایع منی جدا شده و آماده ی تزریق می گردد.

مراحل انجام روش IUI چگونه است

IUI  با استفاده از  لوله ی پلاستیکی نازکی به نام کاتتر  انجام می شود، اسپرم ها  از طریق این لوله ی نازک به رحم تزریق می شود.  پس از انجام IUI  نیازی به استراحت مطلق یا بستری نیست، اما بهتر است فرد حدود ۳۰ الی ۶۰ دقیقه  بی حرکت دراز بکشد.  بیمار نیازی به استراحت مطلق ندارد و می تواند کارهای عادی و روزمره ی خود را ادامه دهد. دو هفته پس از عمل IUI آزمایش تست بارداری انجام شده و نتیجه ی عمل مشخص می گردد.

شانس داشتن فرزند زیبا با روش IUI بیشتر می شود

افزایش میزان احتمال بارداری در این روش باعث می شود که  شانس داشتن فرزند سالم و زیبا را داشته باشید. اگر از مشکلات ناباروری رنج می برید می توانید از مشاوره تخصصی دکتر بهناز عطار شاکری متخصص ناباروری بهره مند شوید.

چند فرزندی


برای انجام IUI بهترین تعداد تخمک  چقدر می باشد

اگر تعداد فولیکول سه تا چهار باشد شانس موفقیت بالا می‌رود، بهتر است بدانید در صورتی که تخمک ها بیشتر باشد احتمال چند قلوئی بیشتر خواهد شد .

نمونه اسپرم در کجا و چه مدت قبل از IUI باید گرفته شود

در داخل ظرف استریل نمونه اسپرم ریخته می شود ، توصیه می شود حتما نیم ساعت پس از تهیه نمونه اسپرم به آزمایشگاه انتقال یابد.

مراقبت های بعد از درمان با روش IUI

بعد از انجام این روش درمانی معمولا نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهد بود. بیمار بلافاصله بعد از درمان می تواند به انجام فعالیت های روزانه ی خود ادامه دهد. وجود اختلالات شدید در فاکتورهای مردانه یکی دیگر از موارد منع استفاده از این روش درمان است.

.

درمان ناباروری با روش های دیگر

یکی دیگر از روش های درمان ناباروری استفاده از IVF می باشد. این روش برای مواردی که زن دارای شرایطی برای لقاح ندارد انجام می شود. در این موارد اسپرم به دلایلی نظیر چسبندگی حفره های لگنی، انسداد لوله های رحمی نمی تواند به تخمک برسد. در مواردی هم اسپرم شرایطی مانند کافی نبودن تعداد آن و تحرک کم اسپرم دارد که لقاح صورت نمی گیرد. در این روش تخمک از زن گرفته شده و در مجاورت اسپرم (قبلا از مرد گرفته می شود ) در محیط آزمایشگاه قرار می گیرد و لقاح صورت می گیرد .

تفاوت IUI با IVF

درمان IVF تحت مراحل دیگری انجام می شود که در ادمه به آن اشاره می کنیم:

1

تحریک تخمک گذاری

در تخمدان فولیکول هایی وجود دارند که فضایی مناسب برای رشد تخمک هستند. فولیکول ها کیسه هایی حاوی مایع می باشد . در دوران قاعدگی تعدادی از این فولیکول ها رشد کرده و تنها یکی از آنها به بلوغ می رسد و باعث تخمک گذاری می شوند . در برخی از افراد این فولیکول ها به بلوغ نمی رسد به همین خاطر در ابتدای فرآیند درمان داروهایی برای تحریک تخمک گذاری توسط پزشک متخصص زنان تجویز می شود . این داروها شامل محرک فولیکول و گنادوتروپین جفتی می باشد که در روز 2 یا 3 قاعدگی مصرف می شود. بعد از گذشت 10 روز فرد مجدد به پزشک مراجعه می کند تا نتیجه توسط انجام سونوگرافی بررسی شود. بعد از به بلوغ رسیدن فولیکول ها هورمون HCG برای تخمک گذاری به فرد تزریق می شود .

2

گرفتن تخمک

بیمار تحت بیهوشی قرار گرفته و تخمک های بالغ شده از طریق واژن از رحم خارج می شود. در برخی موارد از لاپاراسکوپی برای مشاهده دقیق محل تخمک و خروج آن استفاده می شود.

3

اسپرم از مایع منی مرد پس از شستشو و استریل کردن در محیط آزمایشگاه در مجاورت تخمک های گرفته شده در محیط کشت قرار می گیرد. دمای این فضا برای لقاح 37 درجه سانتیگراد می باشد. بعد از گذشت 24 ساعت از گذشت آن جنین ایجاد می شود.

4

در این مرحله جنین از طریق واژن به رحم منتقل می شود . این مرحله را می توان بدون بیهوشی انجام داد. بعد از 2 ساعت از بیمارستان مرخص شده و باید تا 3 روز در منزل استراحت کند. بعد از گذشت 12 روز از درمان به پزشک مراجعه کرده و در صورتی که هورمون HCG در خون به میزان کافی باشد زن باردار می باشد.

چرا آی یو آی

شایعترین علل ناباروری زنان عبارتند از مشکلات تخمک گذاری، آسیب به لوله های رحم یا رحم، و یا مشکلات مربوط به دهانه رحم. سن می تواند باعث ناباروری شود، زیرا با افزایش سن زن، باروری او به طور طبیعی کاهش می یابد.

علل مشکلات تخمک گذاری

عدم تعادل هورمون
تومور یا کیست
اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا بولیمیا
مصرف الکل یا مواد مخدر
مشکلات غده تیروئید
اضافه وزن
فشار
تمرین شدید ورزشی که موجب کاهش قابل توجهی از چربی بدن می شود
چرخه های قاعدگی بسیار کوتاه

علل آسیب به لوله های رحم یا رحم

🟣بیماری التهابی لگن
🟣عفونت قبلی
🟣پولیپ ها در رحم
🟣اندومتریوز یا فیبروئید
🟣بافت اسکار یا چسبندگی
🟣بیماری مزمن
🟣بارداری غیرطبیعی (خارج از رحم )
🟣نقص زایمان


درمان دارویی DES که به زنان برای جلوگیری از سقط جنین یا زایمان زودرس تجویز می شود می تواند به مشکلات باروری منجر شود.
مخاط غیر طبیعی گردن رحم نیز می تواند باعث ناباروری شود. مخاط غیر طبیعی سرویکس می تواند اسپرم را از رسیدن به تخمک جلوگیری کند یا اسپرم را برای نفوذ به تخمک دچار مشکل کند.

چگونه درمان IUI تشخیص داده می شود؟

از طریق معاینه کامل پزشکی  ناباروری بالقوه زنان تشخیص داده می شود. پزشکان می توانند از یک یا چند تست برای ارزیابی باروری استفاده کنند.

متخصص رنان ممکن است بنا به موارد زیر درمان را برای شما تجویز کند:

  1. آزمایش ادرار یا خون برای بررسی عفونت ها یا یک مشکل هورمون، از جمله عملکرد تیروئید
  2. معاینه لگن و معاینه پستان
  3. نمونه ای از مخاط و بافت رحم برای تعیین اینکه آیا تخمک گذاری رخ می دهد.
  4. جراحی لاپاروسکوپی که در طول آن ابزاری وارد شکم می شود تا وضعیت اندام را مشاهده کند و به دنبال انسداد، چسبندگی یا بافت اسکار باشد.
  5. HSG که یک اشعه ایکس است که با استفاده از مایع رنگی که در لوله های فالوپی قرار دارد کنترل انسداد لوله های رحمی بررسی می شود.
  6. استفاده ازهیستروسکوپی با استفاده از یک تلسکوپ کوچک با نور فیبری برای بررسی ناهنجاری های رحمی است.
  7. استفاده از سونوگرافی برای نگاه کردن به رحم و تخمدان. این روش رممکن است به صورت واژینال یا شکم انجام شود.
  8. Sonohistogram ترکیبی از سونوگرافی و نمک است که به رحم تزریق می شود تا ناهنجاری ها یا مشکلات را بررسی کند.




مزایا و معایب درمان ناباروری با روش IUI

مزایا

نسبت به روش‌های دیگر ارزان تر است.

این روش بسیار کم تهاجمی است.

زوج‌هایی که از این روش درمانی استفاده می‌کنند شانس بیشتری برای باروری دارند.

با استفاده از این روش لقاح به طور طبیعی در داخل بدن شما اتفاق می‌افتد.

معایب

ایجاد عفونت

بارداری چند قلویی

سندرم تحریک بیش از حد تخمدان

افزایش وزن ناگهانی




موارد منع استفاده از روش IUI برای باروری

در صورت وجود انسداد و یا اسیب دیدگی لوله های رحم از روش IUI برای درمان ناباروری استفاده نکنید.
این روش به زنان یائسه و یا زنانی که مبتلا به نواقص تخمدانی هستند پیشنهاد نمی شود.
اگر زخم های شدیدی در ناحیه لگن خود دارید از روش IUI برای درمان ناباروری استفاده نکنید.

نتیجه گیری

روش درمانی IUI یکی از بهترین روش ها برای درمان ناباروری است. اگر تصمیم به انجام این روش درمانی دارید به بهترین متخصص مراجعه کنید.

برای در یافت اطلاعات تکمیلی در این خصوص با دکتر بهناز عطار شاکری در ارتباط باشید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر شاکری متخصص ناباروری – زنان و زایمان

درمان ناباروری با روش IUI

پرسش و پاسخ ها

سوالات متداول IUI را در این مقاله بیشتر بخوانید

مطالب مرتبط
8 پاسخ
  1. سلام دکتر وقت بخیر. من و همسرم هیچ مشکل باروری نداریم و الان یک فرزند هم داریم. می خوایم برای تعیین جنسیت iui انجام بدیم هزینه اش چقدره؟

  2. سلام آزمایش اسپرم دادم همه موارد خوب بود به غیر از تحرک اسپرم آیا احتمال بچه دار شدن با روش iui وجود دارد؟ . بنظرتون آیا آزمایش هورمون مردانه بدم یا نه ،؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *