Close this search box.
رحم

همه چیز در مورد سرطان رحم

سرطان رحم  یکی از بیماری های رحم زنان است که امروزه بیشتر از گذشته به چشم می خورد. رحم یکی از اعضای بدن خانم ها است که محل قرار گیری آن در بدن ، در پایین شکم میان مثانه و راست روده می باشد. این عضو توخالی و گلابی شکل است و جداره آن متشکل از دو لایه داخلی و خارجی می باشد. رحم به وسیله دو لوله ظریف (لوله های رحمی) که در دوگوشه بالایی آن قرار دارند به تخمدان ها متصل است. وظیفه این لوله ها، هدایت تخمک های آزاد شده از تخمدان ها و در صورت لقاح، تخم بارور شده به رحم است.

علائم سرطان رحم

از علائم مهم سرطان رحم ، خونریزی های غیرطبیعی رحم علی الخصوص بعد از دوران یائسگی می باشد که باید بسیار جدی گرفته شده و در صورت مشاهده سریعا به متخصص زنان مراجعه شود. از دیگر علائم سرطان رحم  می توان به خونريزي و ترشح غيرعادي هنگام پریود، درد در هنگام ادرار کردن، مقاربت دردناک و یا درد در ناحيه لگن اشاره کرد. در صورت بروز هرگونه علائمی بلافاصله به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید.

دلایل ابتلا به سرطان رحم

گاهی عوامل خطرزا احتمال ابتلا به بیماری سرطان رحم را افزایش می‌دهند. با این وجود این عوامل به طور مستقیم باعث بروز سرطان رحم نمی‌شوند. در ادامه این عوامل را با هم مرور می‌کنیم:

*استعمال دخانیات

سیگار کشیدن باعث می‌شود که مواد شیمیایی ایجاد کننده‌ی سرطان بر اندام‌های دیگر به غیر از ریه‌ها تاثیر گذارد. این مواد شیمیایی توسط خون در سراسر بدن انتقال پیدا می‌کنند و در نتیجه باعث بروز بیماری سرطان می‌شوند. احتمال ابتلا به سرطان رحم در زنان سیگاری دو برابر بیشتر است.

*سیستم ایمنی ضعیف

سیستم ایمنی بدن در از بین بردن سلول های سرطانی و کاهش رشد و گسترس این سلول ها نقش مهمی دارد. کسانی که به دلایل متفاوت از جمله مصرف دارو و یا انجام عمل جراحی سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم هستند.

*استفاده از داروی ضد بارداری

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از داروی ضدبارداری برای مدت طولانی خطر ابتلا به سرطان رحم را بالا می‌برد.

*داشتن سن کم در اولین بارداری

زنانی که اولین بار زیر سن 20 سالگی باردار شده‌اند نسبت به کسانی که در سن 25 سالگی باردار شده‌اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم قرار دارند بنابراین بهتر است در مورد بهترین زمان بارداری با پزشک متخصص مشورت کنید.

*رژیم غذایی نامناسب

احتمال ابتلا به سرطان رحم در زنانی که به اندازه‌ی کافی از میوه و سبزیجات استفاده نمی‌کنند بیشتر است. از خوردن غذاهایی که چربی حیوانی بالایی دارند و ناسالم هستند خودداری کنید.

*داشتن پیشینه‌ی خانوادگی

اگر اعضای خانواده‌ی شما قبلا مبتلا به بیماری سرطان شده‌اند احتمال ابتلا به این بیماری در شما افزایش پیدا می‌کند.

*سن

به طور میانگین بیشتر کسانی که در سن 60 سالگی هستند مبتلا به بیماری سرطان رحم می‌شوند.

*اضافه وزن

وجود بافت چربی در زنان چاق باعث تولید بیشتر هورمون استروژن و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود. با توجه به اینکه 40 درصد از موارد ابتلا به سرطان بر اثر اضافه وزن بروز پیدا می‌کنند، بهتر است با دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم از چاقی و اضافه وزن پیشگیری کنید.

*پرتو درمانی

اگر قبلا در ناحیه‌ی لگن پرتو درمانی انجام داده‌اید، احتمال ابتلا به سرطان رحم در شما افزایش پیدا می‌کند.

*داشتن رابطه‌ی جنسی با چند نفر

اگر با چند نفر رابطه‌ی جنسی برقرار کنید بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سرطان رحم قرار می‌گیرید.

تومورهای رحم

تومورهایی که در رحم ایجاد می شوند ممکن است که به دو صورت خوش خیم و یا بدخیم باشند که در ادامه به بررسی هریک از آن ها می پردازیم.

تومورهاي خوش خيم رحم

فیبروم رحم، از جمله تومورهای خوش خیم رحم است که در میان خانم ها بسیار شایع می باشد. فیبروم رحم که در خانم های بالای 40 سال بیشتر به چشم می خورد، ممکن است به صورت مفرد یا چند گانه در رحم ایجاد شود. این تومورهای خوش خیم در بیشتر مواقع علائم خاصی نداشته و معمولا نیاز به درمان نیز ندارند ولی لازم است که بیمار تحت نظر یک پزشک متخصص زنان و زایمان باشد. البته ممکن است که این بیماری در شرایطی خود را با علائمی مانند خونريزي نامنظم، ترشح و یا تکرر ادرار نشان دهد.جراحی فیبروم رحم زمانی انجام می شود که بیمار دچار خونریزی غیر عادی شود و یا روی اجزای مجاور خود ایجاد درد نمایند.

تومورهاي بد خيم رحم

تومورهای بدخیم رحمی این توانایی را دارند که به بافت های مجاور خود حمله کرده و یا از طریق جریان خون و یا لنف در سرتاسر بدن بخش شوند. این تومورهای سرطانی می توانند به استخوان ها، ريه ها و کبد منتقل شوند.

درمان سرطان رحم

*شیمی درمانی

در این روش برای از بین بردن سلول‌های سرطانی از ماده‌ی شیمیایی استفاده می‌کنند. دارویی که با شیمی درمانی وارد رگ‌های شما می‌شود تمام سلول های مرده را از بین می‌برد. از شیمی درمانی برای کاهش روند ابتلا به سرطان استفاده می‌شود.

عوارض جانبی شیمی درمانی شامل موارد زیر می‌شود:

• ریزش مو
  • خستگی شدید

*هورمون درمانی

در صورت ابتلا به سرطان رحمی که ناشی از تولید بیش از حد هورمون استروژن باشد، پزشک از روش هورمون درمانی استفاده می‌کند. هورمون درمانی معمولا از طریق جایگزین کردن هورمونی به نام پروستروژن انجام می‌شود. هورمون پروستروژن به شکل طبیعی در بدن تولید می‌شود. این هورمون برای درمان سرطان در مراحل پیشرفته استفاده می‌شود و به کوچک کردن تومور و کنترل علائم کمک می‌کند.

عوارض این نوع درمان شامل موارد زیر می‌شود:

• حالت تهوع خفیف
  • گرفتگی خفیف عضلات
  • افزایش وزن

*جراحی برای درمان سرطان رحم

در این روش پزشک برای درمان رحم را برمی‌دارد اما ساختار کناری رحم را از بین نمی‌برد. اگر نیازی به برداشتن تخمدان ها باشد پزشک برای برداشتن آنها از هیسترکتومی استفاده می‌کند.

*درمان با لیزر

در این روش پزشک برای از بین بردن سلول‌های غیر طبیعی از لیزر استفاده می‌کند. این نوع درمان به صورت سرپایی و با بیهوشی موضعی انجام می‌شود.

*درمان با نمونه برداری

نمونه برداری با برداشتن قسمتی از بافت مخروطی شکل رحم انجام می‌شود. این روش فقط برای تشخیص بیماری استفاده نمی‌شود بلکه می‌تواند یک روش درمانی باشد که سرطان رحم را در مراحل اولیه از بین می‌برد.

راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم

روش های پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم شامل موارد زیر می‌شوند:

• یک رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید و به طور منظم ورزش کنید.
  • از استعمال دخانیات بپرهیزید زیرا سیگارکشیدن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
  • برای کنترل یائسگی از هورمون درمانی استفاده کنید.

تشخیص سرطان رحم

در صورت داشتن خونریزی غیر طبیعی واژن به پزشک زنان مراجعه کنید. پزشک بعد از معاینه کردن ناحیه لگن شما سوالاتی در مورد علائم و زمان بروز بیماری از شما می‌پرسد و برای تشخیص دقیق تراز شما می‌خواهد تا آزمایشات زیر را انجام دهید:

• سونوگرافی ترنس واژینال
  • بیوپسی