Search
Close this search box.
نکات بارداری سالم

نکات مهم برای بارداری سالم چیست؟

نکات مهم برای بارداری سالم را می دانید؟ با توجه به آماری که ارائه شده است در زمان بارداری 3 الی 5 درصد بانوان باردار به دیابت مبتلا می شوند ، علت این امر تغییرات اساسی می باشد که در زمان بارداری در بانوان رخ می دهد . زمان بارداری برای تمامی بانوان دوران حساس و مهمی می باشد بانوان باید قبل از بارداری نکات دوران بارداری را بدانند تا بتوانند به بهترین حالت ممکن این دوران را از سر بگذراند . همچنین لازم است مشاوره قبل از بارداری را جدی بگیرید

نکته بسیار مهم دیگری که در زمان بارداری بانوان باید رعایت نمایند تغذیه می باشد ، استفاده از تغذیه مغذی و کامل در این دوران بسیار مهم می باشد زیرا بدن مادر تامین کننده مواد لازم برای کودک است .

برای بارداری سالم چه کنیم؟

برخی از نکاتی که مادر باید در دوران بارداری برای بارداری سالم رعایت نماید :

کنترل وزن

پزشکان متخصص زنان و زایمان تاکید دارند بانوان باردار حتما وزن خود را کنترل کنند زیرا اضافه وزن در زمان بارداری با مشکلات متعددی روبرو می شوند .

تغذیه زیاد دردهای ناحیه ران و عضلانی را به وجود می آورد ، به سبب این امر مادر با مشکلات عروقی و اختلال عملکرد صحیح کلیه ها هم چنین فشار خون رو به رو می شود .

مصرف نمک

بدن هر شخصی در طول روز نیاز به دریافت یک الی سه گرم سدیم می باشد ، اما متاسفانه امروزه به علت رژیم های اشتباه تغذیه ای اشخاص روزانه 15 گرم نمک را دریافت می کنند ، مصرف زیاد نمک مشکلاتی را برای اشخاص به وجود می آورد .

در دوران بارداری مصرف زیاد نمک بسیار برای مادر و جنین مضر است بنابراین توصیه می شود بانوان باردار تا حد ممکن از مصرف زیاد نمک پرهیز نمایند .

برای باردار سالم چه کنیم

مصرف آب به میزان کافی

مصرف آب به میزان کافی برای بدن بسیار ضروری است ، مصرف کافی آب در دوران بارداری برای بانوان نقش مهمی دارد ، بانوان باید به مصرف کافی آب بپردازند .

مصرف کافئین ممنوع :پ

  • دکتر شاکری توصیه می کند تا حدممکن از مصرف کافئین اجتناب نمایید و از مصرف الکل به طور کامل پرهیز نمایید
  • اختلال یادگیری و سندرم الکل جنینی معمولا به علت مصرف الکل در دوران بارداری رخ می دهد به همین دلیل است به بانوان باردار توصیه می شود که از مصرف الکل در این دوران پرهیز نمایند .
  • مصرف الکل خطر سقط را افزایش می دهد به خصوص در اوایل زمان بارداری بنابراین توصیه می شود مصرف الکل به طور کامل قطع گردد .
  • مصرف قهوه و چای یک ساعت قبل و پس از غذا ممنوع است .

مصرف آهن

مصرف منظم مکمل آهن در هفته شانزدهم بارداری شروع می گردد ،  برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن مصرف آهن بسیار کمک کننده است .

برای پیشگیری از کم خونی مصرف گوشت ، ماهی ، مرغ ، حبوبات و جگر بسیار کمک کننده است .

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *