Search
Close this search box.
رابطه جنسی بعد از برداشتن رحم - دکتر بهناز عطارشاکری

رابطه جنسی بعد از برداشتن رحم

رابطه جنسی بعد از برداشتن رحم هیچ تغییری نمی‌کند‌. برخلاف تصور بسیاری از خانم‌ها، این موضوع هیچ تاثیری بر کیفیت روابط نمی‌گذارد و تنها وقفه‌ای چند روزه بعد از عمل، برای بهبودی و پشت سر گذاشتن دوران نقاهت ایجاد می‌شود. خانم‌هایی که تحت جراحی هیسترکتومی قرار می‌گیرند ابراز ناراحتی یا نارضایتی از تاثیر این عمل بر کیفیت رابطه زناشویی نمی‌کنند. با این وجود ممکن است این عمل بر ارگاسم زنان تاثیر بگذارد. چرا که در عمل هیسترکتومی، عصب‌های ناحیه تخمدان قطع می‌شود و از آنجا که تخمدان‌ها سبب تولید هورمون‌های استروژن و تستوسترون می‌شوند، قطع شدن عصب‌های این ناحیه، ارگاسم بانوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته این موضوع برای همه خانم‌ها اتفاق نمی‌افتد. در ادامه این مقاله از سایت دکتر بهناز عطارشاکری بیشتر از رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی صحبت خواهیم کرد.

بعد از هیسترکتومی میتوان رابطه جنسی داشت؟

رابطه جنسی بعد از برداشتن رحم یا برداشتن تخمدان‌ها اصلاً ترسناک نیست و هیچ تغییری نمی‌کند. افرادی که تحت این جراحی قرار می‌گیرند پس از گذراندن دوره نقاهت می‌توانند مانند قبل و بدون هیچ محدودیتی  رابطه جنسی برقرار کنند. براساس مطالعات انجام شده، در اکثر خانم‌هایی که عمل هیسترکتومی انجام می‌دهند میزان کیفیت رابطه جنسی تغییری نکرده و حتی در برخی موارد بهبود پیدا کرده است. این عمل بر ناحیه تناسلی و احساس این ناحیه تاثیر ندارد اما یکی از معایب آن آغاز یائسگی و افت ناگهانی استروژن است. این تغییر بر میل جنسی خانم‌ها تاثیر می‌گذارد و اغلب باعث سرد مزاجی می‌شود. همچنین سبب خشکی واژن می‌شود که این عارضه نیز میل جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تا چند وقت بعد از برداشتن رحم نباید سکس کرد؟

بعد از جراحی برداشتن رحم، به مدت ۴ تا ۶ هفته نباید رابطه جنسی برقرار کرد. چرا که بعد از این عمل اندام‌های داخلی دچار زخم می‌شوند و تا چند هفته خانم با خونریزی مواجه است و نیاز است مراقبت های بعد از هیسترکتومی به درستی انجام شود. برای جراحی برداشتن رحم دوره نقاهت ۶ هفته‌ای نیاز است تا در این مدت زخم‌ها به طور کامل بهبود پیدا کرده و اندام‌های داخلی به درستی التیام یابند. حتی ممکن است بعضی از خانم‌ها بعد از گذشت ۶ هفته هنوز آمادگی لازم برای برقراری رابطه جنسی را نداشته باشند که این موضوع کاملاً طبیعی است و اصلاً جای نگرانی ندارد. چرا که بدن هر شخصی با شخص دیگر متفاوت است و روند بهبودی در افراد فرق می‌کند. بنابراین برای برقراری رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی عجله نکنید و اجازه دهید بدن شما به آمادگی لازم برسد.

تاثیر برداشتن رحم بر رابطه زناشویی و ارگاسم زنان

تاثیر برداشتن رحم بر رابطه زناشویی و ارگاسم زنان

دهانه رحم به دلیل برخورداری از عصب‌های زیاد، در تحریک جنسی بانوان و داشتن یک رابطه جنسی موفق تاثیر زیادی دارد. با برداشتن رحم، عصب‌های دهانه رحم آسیب می‌بینند و این موضوع بر لذت خانم‌ها به هنگام برقراری رابطه جنسی تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود به هنگام برقراری رابطه جنسی اذت کمتری را از ارگاسم تجربه کنند. البته این موضوع تنها در برخی از خانم‌ها گزارش شده است. برداشتن رحم بر عصب‌های واژن و بافت این ناحیه تاثیری نمی‌گذارد، اما از آنجا که بعد از این عمل، معمولاً یائسگی زودرس اتفاق می‌افتد فرد با خشکی واژن مواجه شده و این موضوع کیفیت روابط را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بعد از برداشتن رحم واژن گشاد میشود؟

در صورتی که عمل جراحی هیسترکتومی از نوع جزئی باشد تاثیری بر واژن نداشته و کیفیت رابطه جنسی را تغییر نمی‌دهد. اما اگر این عمل از نوع عمل‌های کامل یا رادیکالی باشد، روی واژن تاثیر گذاشته و با تغییر وضعیت واژن، رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خانم و آقا از ایجاد رابطه احساس رضایت نمی‌کنند. در چنین شرایطی خانم می‌تواند از جراحی‌های ترمیمی واژن استفاده کند. بعد از انجام جراحی‌های ترمیمی، گشادی واژن به راحتی برطرف می‌شود و حتی کیفیت روابط از قبل نیز بهتر می‌شود و اصلاً جای نگرانی ندارد.

چرا رابطه جنسی بعد از هیسترکتومی باعث خونریزی میشه؟

بعد از انجام عمل هیسترکتومی معمولاً به مدت ۶ تا ۸ هفته نباید رابطه جنسی برقرار کرد؛ چرا که در این مدت اندام‌های داخلی هنوز زخم هستند و برای بهبودی به مدت بیشتری نیاز دارند. علاوه بر آن به دلیل بخیه‌هایی که در طول عمل روی این ناحیه انجام شده باید احتیاط بیشتری به خرج داد تا از باز شدن بخیه‌ها جلوگیری شود. در صورتی که رابطه جنسی زودتر از اتمام دوره نقاهت انجام شود، به دلیل زخم در اندام‌های داخلی خونریزی اتفاق می‌افتد. علاوه بر آن فشاری که در طول رابطه بر واژن وارد می‌شود باعث تحریک بخش‌های آسیب دیده و باز شدن بخیه‌ها می‌شود و خونریزی بعد از هیسترکتومی و احتمال عفونت را در پی دارد.

بعد از برداشتن رحم اسپرم کجا میرود؟

در عمل هیسترکتومی بخشی از لوله‌های فالوپ و دهانه رحم برداشته می‌شوند. بنابراین اسپرم نمی‌تواند وارد رحم شده و با تخمک لقاح پیدا کند. بنابراین مسیر آن تغییر یافته و از طریق مجرای ادرار خارج می‌شود و بارداری اتفاق نمی‌افتد. عمل هیسترکتومی یک روش موثر برای جلوگیری از بارداری است اما احتمال درگیری با عوارض برداشتن رحم مانند خونریزی و عفونت را در پی دارد. علاوه بر آن در برخی موارد سلامت جنسی خانم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جای خالی رحم بعد از هیسترکتومی چه میشود؟

بسیاری از افراد برای انجام این عمل با این سوال مواجه هستند که جای خالی رحم بعد از هیسترکتومی چه می‌شود و چه تغییری در فرم و ساختار بدن بعد از انجام این عمل به وجود می‌آید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بعد از برداشتن رحم، روده کوچک و روده بزرگ، فضای بیشتری را در اختیار دارند و فضایی را که قبلا رحم اشغال کرده بود پر می‌کنند.

نگاه کلی به رابطه جنسی بعد از برداشتن رحم

در این مقاله راجع به رابطه جنسی بعد از برداشتن رحم صحبت کرده و اشاره کردیم بعد از انجام عمل هیسترکتومی رابطه جنسی چندان تغییری نمی‌کند. البته این موضوع به نوع عمل انجام شده نیز مربوط است. اگر جراحی واژن از نوع کامل باشد، پس‌ از جراحی طول واژن کاهش پیدا می‌کند و به دلیل تغییر در ساختار واژن، نیاز به انجام عمل‌های ترمیمی است. اما در بسیاری از موارد تغییری در فرم و ساختار واژن ایجاد نمی‌شود. همچنین اگر جراحی هیسترکتومی از نوع کامل باشد و در طول آن تخمدان‌ها به طور کامل حذف شوند به دلیل عدم ترشح هورمون‌های جنسی، میل خانم‌ها برای روابط جنسی کاهش پیدا می‌کند و با خشکی واژن مواجه می‌شوند که این موضوع روی رابطه جنسی آنها بعد از برداشتن رحم تاثیر می‌گذارد.

*~ سوالات متداول درباره رابطه جنسی بعد از برداشتن رحم ~*

برای برقراری رابطه جنسی بعد از برداشتن رحم چه نکاتی را رعایت کنیم؟

برقراری رابطه جنسی بعد از این جراحی شاید کمی ترسناک به نظر برسد، اما اینطور نیست. برای برقراری رابطه جنسی بعد از این جراحی عجله نکنید. از روان کننده‌ها کمک بگیرید. با همسر خود صحبت کرده و هرگونه درد یا احساس ناراحتی را با او در میان بگذارید. سعی کنید پوزیشن‌های مختلف را برای برقراری رابطه امتحان کنید تا در نهایت به زاویه و حالتی بدون درد برسید.

برقراری رابطه جنسی بلافاصله بعد از هیسترکتومی عوارض دارد؟

بعد از انجام عمل هیسترکتومی به مدت ۶ تا ۸ هفته برقراری رابطه جنسی ممنوع است. در صورتی که به این موضوع توجه نشود خانم با عوارضی مانند خونریزی، عفونت، پاره شدن بخیه‌های داخلی، آسیب به مجاری ادراری و… مواجه می‌شود.

برای خشکی واژن و برقراری رابطه جنسی بعد از برداشتن رحم چه کنیم؟

خشکی واژن یک موضوع کاملاً طبیعی است که بعد از برداشتن رحم اتفاق می‌افتد. در این صورت خانم می‌تواند از روان کننده‌هایی مانند ژل لوبریکانت استفاده کند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *