Close this search box.

درد واژن در بارداری

از دیگر دلایل درد واژن در بارداری، خشکی واژن است. به دلیل افزایش سطح هورمون پروژسترون در دوران بارداری، خانم ها به خشکی واژن دچار می شوند همچنین داشتن عتضطراب در این دوران که امری طبیعی است نیز سبب بروز خشکی واژن و درنتیجه درد آن می گردد. در نتیجه احتمال این که زنان در دوران بارداری و در حین مقاربت به علت خشکی واژن دچار درد شوند، بسیار زیاد است. با مراجعه به پزشک متخصص در خصوص درمان خشکی واژن، برای شما روان کننده ها و تغییر در رژیم غذایی و ورزش تجویز می شود.

عفونت دستگاه ادراری و در نتیجه ایجاد درد واژن در بارداری  به دلیل تغییرات مختلفی در بدن به وجود خواهد آمد. معمولا درد یکی از علائم شایع عفونت دستگاه ادراری به حساب می‌آید و در کنار آن افراد خارج احساس سوزش هنگام ادرار کردن و کدر شدن ادرار را نیز تجربه خواهند کرد.

بسیار حائز اهمیت است که اگر مشکوک به عفونت ادراری هستید، هر چه سریع تر با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک بدین منظور به شما داروهایی همچون آنتی بیوتیک و داروهای ضد قارچ تجویز خواهد کرد. همچنین به منظور درمان این بیماری می‌توانید هر روز مقدار زیادی آب بنوشید، از رژیم غذایی کم قد پیروی کنید، لباس‌های راحت و شلوارهای نخی بپوشید.

بیماری های مقاربتی

یکی دیگر از دلایل درد واژن در بارداری بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی است که معمولا این چنین دردها پس از مبتلا شدن فرد به کلامیدیا و تبخال تناسلی ایجاد خواهند شد. از جمله دیگر علائم این عارضه‌ها می‌توان به خارش و سوزش اشاره کرد.  پیشنهاد می‌شود در صورتی که علائمی دارید که ممکن است نشان دهنده یک بیماری مقاربتی باشد، هر چه سریع‌تر به منظور ارزیابی به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورت تایید وجود بیماری پزشک درمان را آغاز خواهد کرد. همچنین بسیار مهم است در صورت مبتلا بودن به بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی از داشتن رابطه جنسی در طول درمان اجتناب کنید و مطمئن شوید که شریک جنسی شما از ارزیابی و درمان آگاه است.

کیست بارتولن

در برخی مواقع به دلیل وجود کیست بارتلون در غدد بارتلون، انسدادی در این غدد ایجاد شده و در نتیجه درد واژن در بارداری ایجاد خواهد شد. این کیست معمولاً سبب ایجاد تورم و درد در واژن افراد خواهد شد، به خصوص زمانی که در غدد التهاب وجود داشته باشد. پیشنهاد می‌شود اگر توده قابل لمس در واژن خود احساس کردید، هر چه سریع تر به منظور ارزیابی به پزشک متخصص مراجعه کنید. در صورت عفونی شدن کیست ممکن است پزشک از درمان‌های ضد درد و آنتی بیوتیک استفاده کند.

انواع درد واژن در بارداری

درد واژن درد بارداری دارای انواع مختلفی بوده و افراد ممکن است با انواع این دردها در دوران بارداری خود مواجه شوند. معمولا بیان می‌شود بسته به علت عارضه و بیماری که سبب درد می‌شود، نوع آن متفاوت خواهد بود. پزشکان متخصص می‌توانند با توجه به نوع دردی که شما احساس می‌کنید، تشخیص دهند بیماری شما چیست و چگونه می‌شود آن را درمان کرد. برای مثال برخی دردها در نتیجه عفونت ادراری به وجود می‌آیند در حالی که برخی دیگر به دلیل برقراری رابطه شدید جنسی واژینال ایجاد خواهند شد.

نتیجه گیری

اگر در دوران بارداری در واژن خود احساس درد داشتید، باید سعی کنید با علت‌های به وجود آمدن این درد آشنا شوید تا بتوانید اقدام به درمان آن نمایید. معمولاً درد واژن در بارداری طبیعی است اما در برخی مواقع نیز ممکن است این درد به سبب مشکلات جدی همچون عفونت ادرار، بیماری‌های مقاربتی و… نیز به وجود آید.

درد واژن در بارداری