ساعات کاری : شنبه و دوشنبه ساعت ۱۶ تا ۲۰ _ یکشنبه و چهارشنبه ۱۱ تا ۱۵
(021) 88032396 - 88030310

خشکی رحم و نازایی

مدت زمان مطالعه 4 دقیقه

گاهی در برخی از خانم ها نبودن مخاط کافی در دهانه رحم باعث ایجاد خشکی رحم می شود. خشکی رحم در برخی موارد باعث نازایی در زنان می شود اما این مشکل چندان نگران کننده نیست و می توان با روش های درمانی آن را از بین برد.

خشکی رحم شاید به خودی خود مشکل جدی نباشد اما در بعضی موارد ممکن است یکی از علائم وجود مشکلات مهمی مانند عدم تخمک گذاری در خانم ها باشد. بخصوص در زمانی که با پریود نامنظم یا عدم وقوع پریود ماهانه همراه باشد. در این مواقع خانم ها باید به بهترین متخصص زنان مراجعه نمایند.

خشکی رحم چیست؟

هورمون استروژن معمولا به مرطوب نگه داشتن واژن خانم‌ها کمک می‌کند کمبود این هورمون موجب بروز خشکی واژن در خانم‌ها می‌شود. این عارضه معمولا در سنین یائسگی بروز پیدا می‌کند اما تمام زنان در هر سنی ممکن است دچار این بیماری شوند.

علت خشکی رحم چیست؟

علت های مختلفی باعث بوجود آمدن مشکل خشکی رحم وجود دارد که در زیر به آن اشاره می شود:

• گاهی اوقات وجود استرس در فرد روی تخمک گذاری تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش مخاط دهانه رحم شود.
  • سن نیز روی خشکی رحم تاثیر گذار است. در خانم های بیست ساله به مدت 5 روز در ماه مخاط چسبناک در دهانه رحم وجود دارد، این مقدار در خانم های سی ساله به دو روز در ماه و در خانم های چهل ساله به یک روز در ماه کاهش پیدا می کند.
  • مصرف داروهای تنظیم کننده دوره قاعدگی ممکن است در دو ماهه ابتدای مصرف، باعث کاهش مخاط دهانه رحم شود.
  • کاهش هورمون استروژن که به سن خانم ها نیز مرتبط است.
  • استفاده از داروهای درمان ناباروری مانند کلومیفن سیترات نیز باعث کاهش مخاط دهانه رحم می شود.
  • استفاده از داروهای درمان دردهای مزمن نیز ممکن است عوارضی مانند خشکی رحم را بدنبال داشته باشد.

علائم خشکی رحم

مانند هر بیماری دیگری خشکی واژن نیز علائمی به دنبال دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

*نازک شدن لایه مرطوب واژن که در اثر مقاربت جنسی بروز پیدا می‌کند.

*کسانی که مبتلا به بیماری خشکی واژن هستند ممکن است هنگام نشستن، ایستادن، ورزش و ادرار احساس درد کنند.

*در صورت ابتلا به خشکی واژن ظاهر واژن شما تغییر می‌کند و لبه‌های بیرونی آن بسیار نازک‌تر می‌شود.

*سوزش، کاهش تمایلات جنسی، خارش واژن، احساس درد و خونریزی هنگام برقراری رابطه جنسی از دیگر علائم این بیماری هستند.

*لاغر بودن

*کم بودن خون قاعدگی

*یبوست و خشکی واژن

*خشکی واژن هنگام برقراری رابطه جنسی

آیا خشکی رحم باعث نازایی می شود؟

استفاده از ژل های لوبرایکاتور که خانم هایی که دچار خشکی رحم هستند هنگام برقراری روابط جنسی استفاده می کنند، امکان بارداری را بسیار کم می کند. ژل لوبرایکاتور واژینال باعث از بین رفتن اسپرم ها و نهایتا عدم بارداری می شود.

بیشتر بخوانید: افتادگی رحم، تشخیص افتادگی رحم

تشخیص خشکی رحم

به دلیل احساس خجالت و شرم بیشتر بانوان از مراجعه به پزشک برای درمان خشکی واژن خودداری می‌کنند. یکی از روش‌های تشخیص این بیماری معاینه بالینی است که هیچگونه درد و ناراحتی به دنبال ندارد. پزشک ممکن است برای معاینه دقیق‌تر آزمایش پاپ اسمیر و یا آزمایش هورمون برای شما تجویز کند.

درمان خشکی رحم

برای درمان خشکی رحم روش‌های متفاوتی وجود دارد. پزشک ممکن است برای درمان این بیماری کرم استروژن واژینال، قرص خوراکی استروژن و حلقه استروژن واژینال تجویز کند. خشکی واژن زمانی به طور قطعی درمان می‌شود که تخمدان‌ها استروژن بیشتری تولید کنند.

*آیا در حین درمان خشکی رحم می‌توان رابطه‌ی جنسی داشت؟

اگر داشتن رابطه‌ی جنسی برای شما با درد همراه نیست می‌توانید در حین درمان رابطه‌ی جنسی داشته باشید.

*چه عواملی باعث بروز خشکی رحم می‌شوند؟

عوامل متعددی ممکن است منجر به بروز این بیماری شوند که در ادامه آنها را با هم مرور می‌کنیم:

• استرس و اضطراب
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • استفاده از محصولات حساسیت زا مانند دستمال توالت معطر، لوسیون و مواذ شوینده معطر
  • استفاده از آنتی هیستامین
  • استعمال دخانیات
  • استفاده از داروهای ضدبارداری

*برای درمان خشکی رحم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خشکی واژن معمولا مساله جدی نیست. با این وجود اگر این عارضه بیشتر از چند روز طول کشید و یا باعث بروز درد شدید هنگا برقراری رابطه جنسی شد به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان نازایی ناشی از خشکی رحم چکار باید کرد؟

بسیاری از خانم ها مشکلی در تخمک گذاری ندارند و تخمک گذاری به صورت عادی اتفاق می افتد اما خشکی رحم و عدم وجود مخاط دهانه رحم مانع از بارداری شدن می شود. در این گروه از خانم روش های درمان ناباروری مانند بارداری به روش IUI می تواند به آنها کمک کننده باشد.

در روش درمان ناباروری به روش IUI و مسیر اسپرم کوتاه شده و اسپرم از دهانه رحم عبور کرده و به صورت مستقیم وارد رحم می شود.

مصرف نکردن داروهای آنتی هیستامین و نوشیدن آب کافی باعث افزایش مخاط داخل رحم خواهد شد. در صورتی که قصد باردار شدن دارید از مصرف قرص های سرماخوردگی و ضد سرفه و پرهیز کنید. این داروها باعث خشک شدن غشاهای مخاطی بدن می شوند.

اما داروهای حاوی اکسپکتورانت باعث نازک شدن لایه مخاط و لغزنده شدن مخاط دهانه رحم شده و نکته جالب توجه این است که این داروها به باردار شدن خانم ها کمک می کنند.

نوزده − پنج =

تماس سریع با پزشک