Search
Close this search box.
تعیین-جنسیت

تعیین جنسیت با IVF

گاهی اوقات بعضی از زوجین به دلیل داشتن چند فرزند از یک جنس مایل هستند که فرزند بعدی آنها جنسیت متفاوتی داشته باشد. در این مواقع بررسی های لازم انجام می شود و با توجه به سن زوجین بهترین روش برای آنها در نظر گرفته می شود. در این مواقع با روش IVF و تعیین جنسیت با PGD انجام می شود. گرچه هزینه های بسیار زیادی دارد ولی از آنجا که نتیجه آن صد در صد است، اما برای این دست از زوجین، بهتر است از این روش ها که برای تعیین جنسیت پیش از بارداری است انجام شود.

روش های تعیین جنسیت

برای تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری، روش های بسیار مختلفی وجود دارد از جمله روش های علمی یا خانگی. دو روش بسیار مهم و کاربردی در تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری به شرح زیر است:

روش تعیین جنسیت با IVF

در این روش تخمک کشی انجام می شود و با اسپرم مرد، تشکیل جنین داده می شود و برای آزمایشگاه ژنتیک فرستاده می شود و ژن های  X و Y مشخص می شود و با توجه به درخواست زوجین جنین انتقال داده می شود. در صد موفقیت در این روش، 50 درصد است. بنابراین زوجین نباید انتظار داشته باشند که صد در صد حاملگی اتفاق بیفتد. اما در صورت حاملگی جنسیت جنین صد در صد همان است که تشخیص داده شده بود.

این روش ها هم برای تعیین جنسیت جنین به خاطر علاقمندی والدین به یک جنس خاص، مورد استفاده قرار می گیرد و هم به علت انتقال بیماری های ژنتیکی وابسته به جنسیت خاص مثل هموفیلی و از این قبلی بیماری ها، استفاده می شود.

تعیین جنسیت

روش تعیین جنسیت با IUI

این روش ساده تر و کم هزینه تر می باشد. در این روش از داروهایی برای تحریک تخمک ها، به بیمار داده می شود. در روزی که تخمک بالغ شد، عمل تعیین جنسیت با IUI انجام می شود. میزان موفقیت این روش از نظر تعیین جنسیت 75 تا 80 درصد است و میزان باروری 25 تا 30 درصد است.

 

نحوه انجام تعیین جنسیت با IVF

قبل از هر چیزی نیاز است تا زوج داروهایی را برای افزایش تحریک تخمدان مصرف کنند.  بعد از آن در این روش بیمار تحت بی هوشی خفیف قرار می گیرد. پزشک ابتدا با یک سوزن کوتاه وارد بدن بیمار شده و تخمک های موجود که به وسیله داروهای تخمک گذاری بزرگ شده اند را برمیدارد و برای تعیین جنسیت تحویل آزمایشگاه جنین شناسی قرار می گیرد. سپس تخمک گرفته شده از زن با اسپرم مرد یا اسپرم اهدایی، بیرون از رحم لقاح انجام می دهد و تخمک بارور می شود. بعد از بارور شدن، تخمک مجدد در رحم قرار می گیرد و. جنین شروع به رشد می کند. این عمل زمان زیادی طول نخواهد کشید و بیمار می تواند چند ساعت بعد از عمل مرخص شود. در این خصوص می توانید به دکتر بهناز عطار شاکری در تهران مراجعه کنید

باورهای درست در مورد تعیین جنسیت

  • طبق تحقیقات انجام شده بر روی میزان هورمون استرس در زنان باردار ثابت شده است که زنانی که نگران و مضطرب هستند، بیشتر صاحب فرزند دختر خواهد شد. احتمال اینکه زنان باردار صاحب فرزند دختر شوند، 75 درصد بیشتر از زنانی است که آرام و خونسرد هستند.
  • احتمال پسر شدن جنین در مادرانی که قبل از مقاربت، واژن خود را با محلول جوش شیرین و آب بشویند، بیشتر خواهد بود. زیرا احتمال تولد نوزاد پسر، در محیط های قلیایی بیشتر است. به طور کلی اگه حاملگی در زمان های نزدیک تخمک گذاری انجام شود، نوزاد پسر خواهد شد. زیرا در زمان تخمک گذاری، دهانه رحم قلیایی تر، ارتجاع پذیرتر و رقیق تر است و حرکت اسپرم های Y آسان تر است.

چند نکته درمورد روش Ivf

  • توجه کنید این روش برای تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری است نه بعد از آن
  • در صورتی که شما در خانوادتان تعداد فرزندتان از یک جنس باشد و بخواهید فردی از جنس دیگر داشته باشید، این روش برای شما پیشنهاد می شود.
  • قبل از تعیین جنسیت نیاز است تا آزمایش های ژنتیکی را بدهید تا پزشک بتوانند بهترین تصمیم را برای شما بگیرد.
  • به هیچ عنوان جنین هایی که ناسالم هستند یا تخمک هایی که باردار نشده اند البته بعد از pgs درون رحم قرار نمی گیرند.

هزینه تعیین جنسیت با آی وی اف

هزینه آی وی اف به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد که تعیین کننده هزینه آی وی اف برای شما است. در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم. به یاد داشته باشید زیاد بودن هزینه آی وی اف نشانه مهارت پزشک و یا کم بودن هزینه نشانه نابلد بودن وی و نتیجه بخش نبودن آن نیست. بلکه باید فاکتور های زیر را در تعیین هزینه در نظر بگیرید :

میزان مهارت و تجربه پزشک

عموما هرچه تجربه و مهارت چزشک و انجام آی وی اف بیشتر باشد میزان هزینه نیز به تناسب آن بالا می رود اما نیازمند این است که حتما از میزان تجربه و مهارت پزشک آگاه باشید.

میزان خدمات ارائه شده در مرکز

یکی دیگر از مهم ترین عوامل در تعیین هزینه ، میزان خدماتی است که مرکز مد نظر شما ارائه می دهد. کاملا واضح است که هرچقدر خدمات بیشتری ارائه شود، هزینه بیشتری نیز در مقابل باید بپردازید.

تعداد دفعاتی که نیاز است آی وی اف انجام دهید

ممکن است شما همان بار اول موفق به بارداری نشوید و نیاز باشد تا مجدد آی وی اف را تکرار کنبد. بسته به تعداد دفعات یکه نیاز است تا آی وی اف انجام دهید، هزینه آن نیز متغیر است .

تعیین جنسیت با IVF

جغرافیا مرکز یا مطب

همانطور که همه هزینه ها در تهران بسیار بیشتر از شهر های یگر است، هزینه های پزشکی نیز متفاوت هستند. وابسته به محل جغرافیایی زندگی شما، هزینه آی وی اف نیز متغیر است.

جنسیت جنین چگونه مشخص می شود؟

جالب است بدانید جنسیت جنین توسط کروموزم ها تعیین می شود. کورموزوم های زن xx هستند و کوروموزم های مرد xy. زمانی که لقاح بین کوروموزم های مرد و زن رخ می دهد، جنیست جنین تعیین می شود. زمانی که کوروموزم y با تخمک باردار شود جنسیت جنین پسر خواهد بود. در صورتی که کوروموزم x باردار شود، جنسیت جنین دختر می شود. نکته جالب و قابل توجه این است که کوروموزم های y، طول عمرشان کوتاه تر است و نمی توانند مدت زمان زیادی را در رحم باقی مانند. در صورتی که در کوروموزم های x این موضوع برعکس است و بیشتر می توانند در محیط اسیدی رحم باقی بمانند و همچنین حرکتشان آهسته تر است. خوشبختانه با وجود تکنولوژی های بسیار گوناگون و بی نظیر زوج ها می توانند قبل از لانه گزینی و باردار شدن، جنسیت فرزند خود را مشخص کنند.

کلام آخر

یکی از بهترین و موثر ترین روش ها برای درمان ناباروری، ivf است. یکی از روش هایی که بیشترین درصد موفقیت را دارد. بهتر است برای اطلاع از شرایط خودتان در درمان با آی وی اف به پزشک متخصص زنان و نازایی مراجعه کنید. همچنین می توانید اگر سوالی در خصوص این روش دارید از طربق کادر زیر از بهترین متخصص نازایی و درمان با آی وی اف بپرسید.

مطالب مرتبط
4 پاسخ
  1. خانم من عمل تخمک کشی انجام داده وخود منهم آزمایش اسپرم دادم تا چند روز باید منتظر موند ممنونم

  2. سلام
    من سه تا دختر دارم .سن خودم۴۰ وسن همسرم ۳۶

    می‌خواهیم یک پسر هم داشته باشیم باروش ivf آیا امکانش هست واگه ممکنه هزینه اش تقریبا چقدر میشه .ممنون میشم پاسخ دهید
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *