ساعات کاری : شنبه و دوشنبه ساعت ۱۶ تا ۲۰ _ یکشنبه و چهارشنبه ۱۱ تا ۱۵
(021) 88032396 - 88030310

تاثیر کرونا بر بارداری

مدت زمان مطالعه 5 دقیقه

ویروس کرونا یک نوع جدید از خانواده آنفولانزا است. تفاوت کرونا با دیگر ویروس ها در نحوه انتقال، دوره پنهان بودن و ماندگاری این ویروس است و باید در جهت پیشگیری از ابتلا به آن اقدامات لازم را انجام داد.

این موضوع که مادران باردار بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند هنوز مشخص نیست، اما به دلیل اینکه بر روی سیستم ایمنی بدن و شرایط جسمی زنان باردار تاثیر می گذارد، ممکن است نوع شدیدتر آن در زنان باردار دیده شود.

تب بالا در ماه های اول بارداری ممکن است باعث مرده زایی، سقط و زایمان زودرس شود. اما نکته مثبت و قابل توجه این است که درصد کشندگی آن نسبت به سایر انواع آنفولانزا کمتر بوده و میزان 2 درصد می باشد. پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار ساده است.

پیشگیری از کرونا

یکی از مهم ترین روش های پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک است اما استفاده از ماسک برای افراد سالم فایده ای نداشته و فقط به افرادی که بیماری دارند توصیه می شود. ماسک برای جلوگیری از انتشار قطرات تنفسی حاوی ویروس هنگام عطسه کاربرد دارد. مثلا در مترو و اتوبوس که فاصله افراد نسبت به یکدیگر کم می باشد و احتمال قرار گرفتن در معرض بیماری بیشتر است، بهتر است از ماسک استفاده شود. ولی در صورتی که ماسک مرطوب شد فورا نسبت به عوض کردن آن اقدام کنید.

تردد نکردن در اماکن شلوغ و در بسته مثل رستوران، سینما، مترو و … که تهویه خوبی ندارد در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر و مهم است.

ماندگاری این ویروس ممکن است چندین روز به طول بیانجامد پس امکان انتقال آن از سطح های آلوده، تلفن، اسکناس و … که ممکن است به ویروس آلوده باشد وجود دارد. بهترین روش پیشگیری از کرونا شستشوی مکرر دست با آب و صابون است.

توصیه می شود از دست زدن به چشم ها، بینی و صورت با دست های آلوده خودداری کنید.

آیا ویروس کرونا از مادر به جنین منتقل می شود؟

در اطلاعات محدودی که در اختیار قرار گرفته است، در حال حاضر هیچ موردی از ابتلای جنین، در مادران مبتلا به ویروس کرونا دیده نشده است.

زنان باردار باید کار خاصی انجام دهند؟

خانم های باردار به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدنشان ضعیف تر است بهتر است نسبت به شستن دست ها و رعایت بهداشت دقیق تر عمل کنند.

وقتی خانم ها در دوران بارداری هستند بدنشان مستعد عفونت تنفسی است پس بهتر است موارد زیر را رعایت کنند:

بهداشت دست ها را حتما رعایت کنید، دست ها را به صورت مرتب و به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید. در صورتی که به آب و صابون دسترسی ندارید، از پد الکلی یا ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.

با دست های آلوده، بینی، دهان و چشم های خود را لمس نکنید، حتی الامکان از افرادی که بیماری های تنفسی دارند فاصله بگیرید.

در مکان های شلوغ مخصوصا مکان هایی که تهویه مناسب ندارند تردد نداشته باشید و در صورت ضروری بودن حتما از ماسک استفاده کنید.

واکسن کرونا در دوران بارداری

در مورد تاثیرات و مضرات واکسن کرونا در دوران بارداری هنوز اطلاعات کافی در اختیار نیست. اما بر اساس گفته های سازمان جهانی بهداشت مزایای تزریق واکسن کوید بیشتر از خطرات آن است. این واکسن باید در دو دوز و به فاصله ی چهار هفته تزریق شود. به یاد داشته باشید که حتی بعد از ترزیق واکسن بهداشت عمومی از جمله شستن دست ها، حفظ فاصله اجتماعی و… باید رعایت شود.

طبق تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا، این واکسن باعث سقط جنین نمی شود و خطری برای زنان باردار به دنبال ندارد.

بهتر است خانم های باردار رفت و آمدهای خود را به مکان های عمومی محدود کنند و در زمان مراجعه به پزشک نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند و مدت زیادی را در این مکان ها نمانند. در صورت هرگونه مشکل هر چه سریع تر به متخصص زنان مراجعه کنند و با پزشک خود مشورت کنند.

سوالات متداول در مورد واکسن کرونا در دوران بارداری

4 thoughts on “تاثیر کرونا بر بارداری

1. زرین تاج - 21 اسفند 1398 در 00:00

سلام.وقتتون بخیر.من خواهرم 5 روز پیش تو خونه تست بارداری انجام داده مثبت شده .قم زندگی میکنه خیلی میترسه بره دکتر.پیشنهاد شما چیه خانم دکتر بره آزمایش بده یا می تونه صبر کنه ممنون میشم جواب بدین

• دکتر عطار شاکری ، متخصص زنان ، زایمان و نازایی - 25 اسفند 1398 در 18:52

سلام فعلا فقط اسد فولیک بخوره اگه درد نداره هفته دیگه سونو کنه

2. زیبا - 1 فروردین 1399 در 13:38

سلام خانم دکتر عزیز. من هفته ۲۹ بارداری هستم ۳۳ سالمه بارداری اولم هست هشت سالم که بود بخاطر سوارخ قلبی جراحی باز قلب انجام دادم به پیشنهاد دکترم رفتم پیش دکتر قلب بهم گفتن باید سزارین بشم. دکتر خودم بیمارستان پیامبران نیستن چون تعریف این بیمارستان رو شنیدم میخام اونجا سزارین بشم. ممنون میشم بهم بگید اگه بخوام شما سزارین رو انجام بدین باید چیکار کنم؟ چه زمانی باید به شما یا بیمارستان مراجعه کنم که کارای سزارین رو انجام بدم. و اینکه بیزحمت بهم بگید هزینه سزارین همون مقداری هست که بیمارستان باید پرداخت کنیم یا دست مزد شما هم جدا از اون هزینه است. ممنون از لطفتون

• دکتر عطار شاکری ، متخصص زنان ، زایمان و نازایی - 11 فروردین 1399 در 19:38

سلام قبل از 34 هفتگی باید مراجعه کنید همراه با مدارک پزشکی که بررسی بشه. بیمارستان پیامبران در صورتی که نامه از پزشک قلب داشته باشید انجام میشه- هزینه ای بغیر از هزینه بیمارستان دریافت نمیشه- هزینه حدود 5 تا 5.5 میلیون هست.
      برای مراجعه به مطب و یا بیمارستان قبلا باید هماهنگی انجام بشه. بیمارستان یکشنبه ها قبل از مراجعه هماهنگ شود. برای مراجعه به مطب هم با شماره های موجود در سایت هماهنگ بشه.

هجده + هشت =

تماس سریع با پزشک