ساعات کاری : روز های زوج 16:30 الی 21:00 چهارشنبه ها 10:30 الی 15:00
(021) 88032396 - 88030310

یائسگی

چرخه های پریود یا قاعدگی یکی از اصلی ترین ارکان زندگی زنان را تشکیل می دهد و زنان از آغاز بلوغ خود تا میانسالی با این مساله مواجه هستند. در ادامه این مساله ، یائسگی اتفاق می افتد که نشانگر از بین رفتن قدرت باروری یک زن می باشد. یائسگی ، با کاهش توانایی فعالیت تخمدان ها که غدد جنسی در زنان می باشد ، آغاز شده و با توقف چرخه های تخمک گذاری و نامنظم شدن سیکل های قاعدگی ، منجر به قطع کامل چرخه های پریود و عدم ناباروری در زنان می شود.

دکتر بهناز عطار شاکری ، جراح و متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی ، سن متوسط ایجاد یائسگی در زنان را 45 تا 55 سالگی عنوان می نماید که به طور متوسط 50 سالگی در نظر گرفته می شود. در واقع وقتی که از آخرین زمان پریود در یک زن ، یک سال بگذرد گفته می شود که یائسگی اتفاق افتاده است. موارد زیادی مانند مسائل ژنتیکی ، عادت های زندگی و مداخلات پزشکی می تواند الگوی سنی ایجاد یائسگی را تحت تاثیر قرار دهد.

مشکل ساز بودن یائسگی

نکته بسیار مهم این است که خانم ها بدانند یائسگی نه یک نقص است نه یک مشکل . یائسگی یکی از چرخه های طبیعی است که در تمام خانم ها ایجاد می شود. از آنجایی که سیستم بدنی تمام انسان ها با هم متفاوت است و نمود چرخه های طبیعی آناتومی مانند بلوغ یا بارداری ، از فردی به فردی متفاوت است ، یائسگی نیز در هر خانمی ممکن است صورتی متفاوت داشته باشد. در حالت عمومی و طبیعی یائسگی برای خانم ها مشکل ساز نخواهد بود.

علائم یائسگی

علائم و عوارضی که یائسگی در یک خانم ایجاد می کند به دو دسته علائم جنسی و علائم عصبی و روانی تقسیم می شود که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

الف) علائم جنسی یائسگی : از جمله عوارض جنسی و فیزیکی که در خانم ها ایجاد می شود می توان به تغییرات فیزیکی واژن مانند خشکی آن ، گر گرفتگی ، بی اختیاری ادرار ، سردرد ، تغییرات پوست و مو ، تغییرات وزنی و خونریزی های غیر طبیعی اشاره نمود.

ب) علائم عصبی و روانی یائسگی  : اختلال خواب ، خستگی ، اضطراب ، افسردگی ، تغییر خلق ، افزایش حساسیت ، استرس ، فراموشی و افکار مبهم و کاهش میل جنسی ، علائم روانی هستند که با ایجاد علائم یائسگی در خانم ها ، مشاهده می شود.

برخی از خدمات  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی

با تشکر مدیریت سایت  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی.

هفده − شش =

تماس سریع با پزشک