ساعات کاری : روز های زوج 16:30 الی 21:00 چهارشنبه ها 10:30 الی 15:00
(021) 88032396 - 88030310

یائسگی زودرس

درست است که گفته می شود یائسگی یکی از مراحل زندگی زنان است و ایجاد آن در بدن زنان طبیعی می باشد اما در صورتی که در یک خانم یائسگی زودرس مشاهده شود ، ممکن است برای او مشکلات زیادی را ایجاد نماید. دکتر بهناز عطار شاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و فوق تخصص نازایی با تاکید بر یائسگی زودرس توصیه می نماید که تشخیص و درمان این بیماری اهمیت بسیار زیادی در زنان دارد .

یائسگی زودرس چیست ؟

معمولا در بیشتر زنان یائسگی در سنین 47 تا 51 سالگی ایجاد می شود که عوامل زیادی مانند عوامل محیطی و ژنتیک فردی می تواند بر آن تاثیر گذار باشد . اما زمانی که یائسگی زود تر از این سنین در زنان ایجاد شود ، دیگر طبیعی نبوده و یائسگی زودرس محسوب می شود.

دلیل ایجاد یائسگی زودرس

اگر بخواهیم تعریفی برای یائسگی داشته باشیم باید بگوییم که یائسگی فرآیند بیولوژیکی طبیعی است که در خانم ها برای  گذر از مرحله ای به مرحله دیگر ایجاد می شود که در طی آن تغییرات هورمونی ، فیزیکی و روانی بسیار زیادی در زن ایجاد می شود. ممکن است که یائسگی زودرس تحت عوامل بسیار زیادی ایجاد شود ولی در بیشتر مواقع زمانی که دیگر تخمدان ها قادر به ساختن هورمون نباشند و به تحریکات هیپوفیز که تنظیم کننده تخمدان هاست، پاسخ ندهند یائسگی زودرس اتفاق می افتد . از دیگر عوامل ایجاد کننده یائسگی زودرس در زنان می توان به  مصرف برخی داروها ، اعمال جراحی ( مانند هیستروکتومی کامل ) در سنین پایین ، شیمی درمانی و اشعه درمانی برای درمان سرطان ها ، اختلالات کروموزومی به علت اختلال مادرزادی ، برخی بیماری ها مانند بیماری های خود ایمنی ، ژنتیک و سابقه خانوادگی و عفونت های ویروسی اشاره نمود.

علائم یائسگی زودرس

دکتر بهناز عطار شاکری با تاکید بر اهمیت ایجاد یائسگی زودرس در زنان توصیه می نماید که با مشاهده علائم زیر هرچه زود تر به یک پزشک زنان و زایمان مراجعه نمایند :

• قطع ناگهانی قاعدگی قبل از 45 سال
  • طولانی شدن فواصل قاعدگی
  • گر گرفتگی و بدخوابی های شبانه
  • تعریق شدید

کاهش میزان هورمون استروژن در خون ، باعث خشک تر و شکننده تر شدن بافت واژن و پیشابراه می شود که باعث از دست رفتن حالت ارتجاعی این ناحیه می شود. در واقع بهتر است بگوییم با کمتر شدن حالت نرمی و لزجی واژن ، علائمی مانند سوزش و خارش همراه با افزایش خطر عفونت مجاری ادراری واژن ایجاد می شود. تکرر ادار ، نیاز فوری به تخلیه ادرار و بی اختیاری ادرار هم ممکن است که در بعضی از خانم ها ایجاد شود.

برخی از خدمات  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی

با تشکر مدیریت سایت  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی.

5 + چهارده =

تماس سریع با پزشک