ساعات کاری : روز های زوج 16:30 الی 21:00 چهارشنبه ها 10:30 الی 15:00
(021) 88032396 - 88030310

آیا چسبندگی رحم در سونوگرافی مشخص است؟

چسبندگی رحم

صحبت های دکتر بهناز عطار شاکری متخصص زنان:

رحم یکی از عضوهای مهم در بدن زنان می باشد و تخمدان ها درون رحم قرار گرفته اند. رحم نقش مهمی در باروری زنان ایفا می کند و کمترین آسیبی به این عضو می تواند منجر به ناباروری شود.

چسبندگی رحم ممکن است نتیجه هرگونه آسیب، عفونت، زخم دهانه رحم یا دیواره رحم باشد. یعنی می توان گفت هرگونه رخمی که در دیواره پوششسی رحم ایجاد می شود ممکن است باعث چسبندگی رحم شود.

در این نوشتار می خواهیم در مورد چسبندگی های رحم، علل آن، درمان و تشخیص و عوارض آن صحبت کنیم.

یکی از علل نازایی و سقط های مکرر، چسبندگی های داخل رحم است. دیده می شود که برخی از بیماران با این شکایت به متخصص زنان مراجعه می کنند.

اما علت چسبندگی رحم چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با توجه به توضیحات دکتر عطار شاکری اطلاعاتی را در این مورد در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

چسبندگی رحم

علت چسبندگی رحم

علل چسبندگی های رحم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• عفونت های رحمی و لگنی
  • سل های رحمی
  • IUD
  • جراحی های رحم مثل فیبروم ها
  • کورتاژهایی که به صورت خیلی سخت انجام شده باشد.
  • سزارین متعدد
  • رادیوتراپی
  • خونریزی شدید بعد از زایمان
  • آندومتریوز
  • کورتاژ و جای عمل جراحی بعد از آن
  • جای زخم بعد از عمل سزارین

علائمی که بیمار با آن مراجعه می کند چیست؟

خیلی از اوقات بیمار هیچ گونه علائمی ندارد و طی بررسی هایی، پزشک متوجه چسبندگی رحم بیمار می شود. در خیلی از موارد بیمار با نازایی طولانی، سقط مکرر و یا گاهی با کم شدن میزان پریود و در چسبندگی های شدید با قطع پریود بیمار به متخصص زنان مراجعه می کند.

تشخیص چسبندگی رحم

تشخیص چسبندگی به وسیله هیستروسالپنگوگرافی یا همان عکس رنگی رحم انجام می شود که در آن کاملا میزان و جای چسبندگی های داخل رحم مشخص می شود.

درمان چسبندگی رحم

درمان معمولا یک درمان جراحی ساده است که به وسیله هیستروسکوپی درمانی انجام می شود که گاهی با لاپارسکوپی همراه می شود. یعنی با لاپاراسکوپ قسمت بیرونی رحم را از بالا دیده و از پایین به وسیله یک هیستروسکوپ جراح وارد رحم شده و به وسیله قیچی یا رزکتوسکوپ کاملا چسبندگی ها را باز می کند.

بعد از عمل بستگی به میزان چسبندگی و تصمیم گیری جراح می توان با گذاشتن سوند فولی در رحم، IUD  یا استفاده از هورمون و همچنین آنتی بیوتیک مانع چسبندگی مجدد رحم شوند.

عوارض چسبندگی رحم

دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی با روش های نوینی درمان ناباروری و درمان بیماری های زنان و زایمان طبیعی و سزارین را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۰۳۲۳۹۶ و ۰۲۱۸۸۰۳۰۳۱۰ و ۰۲۱۴۴۰۷۹۱۳۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

آمادگی های قبل از جراحی

قبل از جراحی به بیمار توصیه می شود:

حداقل یک هفته از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین استفاده نکند.

از ۲۴ ساعت قبل از هیچ گونه پمادی استفاده نکند.

اگر عفونت لگنی و رحمی دارد باید حتما درمان شود.

بعد از ترخیص بیمار

معمولا بیمار عصر همان روز در صورت نداشتن عوارض از بیمارستان ترخیص می شود.

بعد از ترخیص گفته می شود که ممکن است آبریزش، خون ریزی و لکه بینی به مدت چند روز داشته باشد.

بهتر است به مدت یک هفته ورزش سنگین و فعالیت جنسی نداشته باشد.

بعد از یک تا دو روز می توان کار های روزانه را انجام داد اما نباید کار سنگین انجام داد.

در صورتی که بیمار دچار تب، تنگی نفس و لرز شد باید به پزشک مراجعه کند.

معمولا یک تا دو ماه بعد از هیستروسکوپی درمانی، هورمون درمانی انجام می شود و بعد از دو تا سه ماه در بیشتر موارد می توان عکس رنگی را تکرار کرد و تا چسبندگی رحم بررسی شود.

بعد از رفع چسبندگی بیمار می تواند اقدام به بارداری کند.

پیشگیری از چسبندگی رحم

همانطور که می دانید پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده است. برای جلوگیری از چسبندگی های رحمی از بوجود آمدن هرگونه آسیب به رحم در دوران بارداری و بعد از زایمان چلوگیری کنید. همچنین نکات زیر را در نظر بگیرید:

• اجتناب از کورتاژ بعد از زایمان و بعد از سقط
  • انتخاب روش مناسب برای سقط
  • در صورت نیاز به کورتاژ حتما این عمل به آرامی و با دقت انجام شود.

همچنین توصیه می شود برای جلوگیری از نازایی و انجام جراحی های اضافه برای درمان ناباروری، در صورت مشاهده هرگونه علائم عفونتی، ترشحات بد بو، احساس سوزش و خارش به متخصص زنان مراجعه کنید. می توانید تست پاپ اسمیر را به صورت سالیانه انجام دهید تا نگرانی های شما برطرف شود.

پیشگیری از چسبندگی رحم

سخن پایانی

بررسی های رحمی بعد از عمل جراحی در بیمارانی که چسبندگی شدید دارند و احتمال عود بیماری در آن ها زیاد است بسیار اهمیت دارد و تشخیص به موقع عود چسبندگی نیز مهم است.

ممکن است بعضی از چسبندگی ها بعد از عمل جراحی از بین نرفته باشند و نیاز به جراحی مجدد داشته باشند بنابراین روند ترمیم باید ارزیابی شود.

با تشکر مدیریت سایت  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی.

راه های ارتباطی با دکتر بهناز عطار شاکری

شماره تماس:  ۸۸۰۳۲۳۹۶-۸۸۰۳۰۳۱۰(۰۲۱)

آدرس مطب: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، روبروی بیمارستان بقیه الله، پلاک ۱۹۳

آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/doctor_shakeri/