ساعات کاری : روز های زوج 16:30 الی 21:00 چهارشنبه ها 10:30 الی 15:00
(021) 88032396 - 88030310

پرکاری تیروئید در بارداری خطرناک است ؟

پرکاری تیروئید در بارداری خطرناک است ؟

آیا پرکاری تیروئید در بارداری خطرناک است ؟ در این صورت چه باید کرد ؟ چه نشانه هایی دارد ؟ می توان در بارداری برای درمان آن دارو مصرف کرد ؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم .

علائم پرکاری تیروئید در بارداری

هیپرتیروئید یا پرکاری تیروئید در بارداری به ندرت اتفاق می افتد و تقریبا در 1 یا 2 مورد از 1000 حاملگی اتفاق می افتد . در 95-90 درصد موارد ، بیماری گریوز عامل این بیماری در بارداری است .

علائم پرکاری تیروئید در بارداری

• عدم تحمل گرما
  • عدم ثبات روانی
  • حالت تهوع و استفراغ شدید
  • اگزوفتالمی و بزرگ شدن غده تیروئید ( گواتر ) ممکن است روی دهد .

تعداد زیادی از این علائم همراه با بارداری طبیعی روی می دهند ، پس تشخیص این بیماری در بارداری مشکل خواهد بود .علائمی که می تواند پرکاری تیروئید را از بارداری طبیعی تشخیص دهد شامل :

• گواتر
  • افزایش ضربان قلب بیشتر از 100 ضربه در دقیقه
پرکاری-تیروئید-در-بارداری-خطرناک-است-؟

عواض پرکاری تیروئید در بارداری

یافته های آزمایشگاهی شامل افزایش T4 ، T3 و کاهش هورمون TSH است . هیپرتیروئیدی شدید یا متوسط در طول بارداری باید درمان شود . عدم درمان یا درمان ناکافی سبب عوارض ذیل می شود :

• افزایش خطر زایمان پره ترم و نوزاد مرده
  • نوزاد مبتلا به گواتر و هیپوتیروئیدی یا هیپرتیروئیدی نوزاد می شود.
  • افزایش خطر پره اکلامپسی یا فشارخون بالا

در زنان مبتلا به استفراغ شدید بارداری غالبا هورمون تیروئید به علت بالابودن گنادوتروپین کوریون انسانی ، افزایش می یابد .

دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی با روش های نوینی درمان ناباروری و درمان بیماری های زنان و زایمان طبیعی و سزارین را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02188032396 و 02188030310 و 02144079131 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان پرکاری تیروئید در بارداری

درمان اصلی هیپرتیروئید در بارداری دارودرمانی است . داروی انتخابی شامل پروپیل تیوراسیل است معمولا دوز ابتدائی دارو شامل 150-100 میلی گرم هر 8 ساعت است . بعضی از خانم ها احتیاج به دوز بالاتر دارو دارند . در حدود 2 هفته بعد از شروع درمان ، علائم کلینیک بهبود می یابد اما 8-6 هفته دارودرمانی برای رسیدن به اثر کامل نیاز است . در طول درمان ماهانه سطح T4آزاد اندازه گیری می شوند تا به دنبال آن به تدریج مقدار داروی دریافتی مادر کم شده و از عوارض هیپوتیروئیدی در جنین جلوگیری شود .این دارو در اکثر زنان به خوبی تحمل می شود .

عوارض احتمالی درمان پرکاری تیروئید با دارو

عوارض جانبی که بندرت اتفاق می افتد شامل خارش ، راش پوستی ، تب ، طعم فلزی ، تهوع ، زخم دهان ، هپاتیت و سندرم شبه لوپوسی است . شدیدترین اثر جانبی دارو شامل آگرانولوسیتوز است که بندرت اتفاق می افتد و معمولا فقط در زنان بالای 40 سال و افرادی که دوز بالایی از PTU دریافت می کنند ، دیده می شود .

درمان پرکاری تیروئید در بارداری با جراحی

یدرادیواکتیو نباید برای تشخیص یا درمان هیپرتیروئید در بارداری استفاده شود زیرا سبب تخریب تیروئید جنین می شود . مادرانی که به نوزادان خود شیر می دهند و داروی هیپرتیروئیدی دریافت می کنند باید به این امر آگاه باشند که گرچه مقدار کمی دارو در شیر ترشح می شود اما اثر نامطلوبی بر عملکرد تیروئید نوزادان ندارد . در موارد شدید ، درمان جراحی ممکن است در طول سه ماهه دوم یا سوم مورد نیاز باشد . به علت افزایش خطر سقط و لیبرپره ترم مرتبط با جراحی بزرگ این درمان فقط در زنان با بیماری شدیدی که درمان آنها سمی است یا قادر به استفاده از رژیم درمانی نیستند انجام می گیرد .

پنج − یک =

تماس سریع با پزشک