واژینیسموس چیست ؟

واژینیسموس به سفت شدن غیر عادی واژن در هنگام رابطه جنسی گفته می شود که بر اثر انقباض غیر ارادی ماهیچه های واژن ایجاد می شود. در این بیماری ، خانم اراده و کنترلی روی سفت شدن واژن نداشته و سبب می شود که در هنگام رابطه جنسی ، ماهیچه های واژن سفت شده و از رخول ممانعت می نماید.

واژینیسموس در خانم ها ممکن است باعث ایجاد سوزش واژن ، درد در زمان مقاربت ، تیرکشیدن واژن در زمان مقاربت و مشکل در زمان دخول شود. یکی از اصلی ترین دلیل باکره ماندن زنان متاهل ، واژینیسموس می باشد. در شرایطی واژینیسموس باعث بسته شدن دهانه واژن شده و در صورت عدم درمان به موقع باعث بسته شدن دهانه واژن و ازبین رفتن امکان رابطه جنسی می شود. سفت شدن ماهیچه های کف لگن نیز از دیگر اثرات این بیماری می باشد. به طور کلی بیماری واژینیسموس به دو دسته کلی تقسیم می شود.

واژینیسموس اولیه  :در واژینیسموس اولیه در زمان رابطه جنسی ، به دلیل وجود اسپاسم ماهیچه ها خانم متحمل درد زیادی بوده و در این بیماران به دلیل درد نمی توانند از تامپون استفاده کنند یا تحت معاینه لگنی قرار گیرند.

واژینیسموس ثانویه  : این بیماری در طول زندگی در بدن بیمار ایجاد می شود یعنی بیمار قبلا به هنگام رابطه جنسی درد یا ناراحتی نداشته ناگهان در زمان رابطه جنسی با درد مواجه شده و از انجام این کار درد می کشد. علت ایجاد واژینیسموس ثانویه ممکن است عواملی مانند زایمان ، ضربه خوردن ، زخم ، جراحی و یا تغییر در زندگی باشد.

واژینیسموس چیست ؟

علت ایجاد واژینیسموس

این بیماری در افرد مختلف به دلایل متفاوتی ایجاد می شود که از جمله آن ها می توان به موارد ترس از حاملگی ، ترس از عفونت ، داشتن سابقه ناموفق دخول ، ترس از آسیب نزدیکی ، تفاوت های فرهنگی در خصوص روابط جنسی ، سابقه سوء استفاده جنسی ، داشتن اطلاعات غلط از فعالیت جنسی و… اشاره نمود.

باورهای غلط در خصوص واژینیسموس

در مورد این بیماری باور های نادرستی وجود دارد که می توان به دلایل زیر اشاره نمود :

۱ـ عدم وجود تمایل جنسی در خانم های مبتلا به واژینیسموس

۲ـ رفع مشکل واژینیسموس با دخول با قدرت و به زور

۳ـ مصرف مشروبات الکی وتماشای فیلم های تحریک کننده می تواند به درمان واژینیسموس کمک کند.

۴ـ این بیماری درمانی ندارد.

با تشکر مدیریت سایت  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی.