نشانه های ناباروری

زوج ها برای افزایش جمعیت خانواده باید با هم همراه باشند. برای بارداری مقدمات زیادی لازم است. از مهم ترین آن ها آگاهی داشتن  از روز تخمک گذاری می باشد، و در زمانی که تخمک سالم و زنده از تخمدان خارج می شود، باید عمل لقاح طبیعی صورت گیرد. باید ذکر کرد هرماه که عمل تخمک گذاری صورت می گیرد، تخمک تا  ۶ روز  زنده است و امکان بارداری و تشکیل جنین وجود دارد. یعنی تخمک ۱۰۰ ساعته  باید با اسپرم فعال عمل لقاح انجام دهند. متخصص زنان با تجربه توصیه می کند که در تمام ساعاتی که تخمک زنده است باید عمل مقاربت با زوج صورت گیرد تا منجربه تشکیل جنین شود.

نشانه های ناباروری

زمان تخمک گذاری

اگر سیکل قاعدگی در خانمی منظم  و طبیعی باشد و هر ۲۷ روز یک بار رخ دهد، وسط این ۲۷ روز تخمک گذاری اتفاق می افتد. چنانچه روز اول چرخه قاعدگی روز شروع در نظر گرفته شود، از روز ۸ تا ۱۹ باید عمل مقاربت صورت گیرد.

تحقیقات پزشکی ثابت کرده است که دهه چهارم عمر هر زنی کاهش قدرت باروری در او می شود، زیرا هورمون ها دچار تغییراتی می شوند که به پروسه باروری تاثیر مستقیم می گذارد. اما در آقایان وجود برخی از بیماری ها (واریکوسل یا ضعیف و عدم نشاط اسپرم ) و اضافه وزن باعث ضعیف شدن باروری در آنان می شود، و نشانه های ناباروری را افزایش می دهد.

علائم ناباروری در خانم ها

• سیکل قاعدگی نامنظم و غیر طبیعی
  • قطع شدن چرخه قاعدگی
  • قاعدگی دردناک و سخت
  • وجود برخی از مشکلات پوستی که مرتبط به تغییرات هورمونی است.
  • ناهنجاری در میل جنسی
  • افزایش وزن و چاقی
  • ترشحات شیری رنگ از نوک سینه
  • داشتن درد در حین مقاربت جنسی

علائم ناباروری در آقایان

• وجود برخی از علائم مبهم و غیر طبیعی
  • تغییر در رشد موهای دستگاه تناسلی و سینه ها
  • اختلال و ناهنجاری در رابطه جنسی
  • متورم شدن بیضه ها
  • کوچک یا بزرگ شدن بیضه ها

امروزه روش های زیادی برای بارداری صورت گرفته است که می توان به ناباروری با IVF و ناباروری با IUI و… اشاره نمود، که بهترین گزینه را متخصص زنان براساس آزمایشات اعمال شده و با مشورت متقاضی برمی گزیند.

برخی از خدمات  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی

با تشکر مدیریت سایت دکتر بهناز عطار شاکری متخصص ناباروری – زنان و زایمان