ناباروری بعد از سقط جنین

هنگامی که زنی دچار سقط جنین شود، باید حتما آنتی بیوتیک مصرف نماید تا از ایجاد عفونت رحم جلوگیری شود. همچنین زن باید روزانه قرص فولیک اسید مصرف کند و مصرف این قرص ها را تا بارداری بعدی ادامه دهد. قرص فولیک اسید مانع از سقط جنین بعدی به خصوص در ماه های اول بارداری و مانع از ایجاد اختلالات مادرزادی جنین می شود.

ناباروری بعد از سقط جنین

بدیهی است که ترشحات و خونریزی رحمی در ماه های اولیه سقط ادامه خواهد داشت، ترشحات رحمی باعث می شود که PHمحیط واژن تغییر کرده و محیط مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد شود. همچنین گردن رحم برای مدت زیادی باز می ماند، لذا دیواره مخاطی رحم و آندومتر اجازه مستعد ورود هر نوع باکتری خواهد شد. در این موقع عفونت رحمی ایجاد می شود.

لذا بیمار باید پس از سه هفته حتما نزد پزشک متخصص زنان و زایمان جهت انجام بررسی های زیر برود:

• بررسی وضعیت طبیعی رحم
  • بررسی گردن رحم (آیا بسته شده است یا خیر)
  • عاری بودن رحم از هر گونه عفونت

دقت شود که سقط جنین و یا کورتاژ به خودی خود باعث ایجاد عفونت رحمی نمی شود اما در صورت عدم مصرف قرص های آنتی بیوتیک و عدم رعایت بهداشت، رحم دچار عفونت می شود.
بدیهی است که استرس و اضطراب های روحی و روانی در ناباروری بعد از سقط جنین بسیار تاثیر گذار است. مواردی وجود دارد که در ناباروری بعد از سقط جنین بسیار موثر می باشند و عبارتند از:

• استرس و فشار های عصبی
  • افزایش وزن (پس از سقط جنین به دلیل اختلالات هورمونی افزایش وزن اتفاق خواهد افتاد)
  • در صورتی که بیمار از اختلالات قاعدگی پس از سقط جنین رنج می برد، فورا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نماید.
  • مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان جهت بررسی سلامت رحم و گردن رحم و عفونت های لگن
  • اهمیت به رژیم غذایی

برخی از خدمات  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی