مراقبت های ضروری پس از زایمان

شش هفته اول بعد از زایمان، دوران نقاهت پس از زایمان نامیده می شود.در این دوران لازم است که مادر تحت نظر پزشک  متخصص قرار بگیرد .تا کوچکترین تغییرات در مادر را درمان کند. تغییرات بعد از زایمان مربوط به رحم و پستانها است .

• -رحم

بعد از زایمان رحم به حالت اولیه خود باز می گردد و به سرعت اندازه ی آن کوچک می شود. پوشش ضخیمی که در دیواره رحم برای جنین تشکیل شده بود،ابتدا به شکل ترشحات خونی و سپس قهوه ای رنگ و بعد از ۱۰ روز به صورت ترشحات زرد یا سفید از مهبل مادر خارج می شود.گاهی اوقات نیز، اولیل قاعدگی با درد زیاد شروع می شود که خیلی نگران کننده نیست ،ولی در صورت ادامه این وضعیت حتما باید به پزشک خود مراجعه کنیم.

• -پستانها

در روزهای اول بعد از زایمان ،آغوز که حاوی پروتئین زیاد است در پستانها تولید می شود و ترشح آن ۵ روز طول می کشد و بعد از آن تبدیل به شیر می شود. خوردن آغوز برای کودک بسار ضروی است وهمانند واکسن برای کودک  عمل می کند . البته میزان شیر مادر در افراد مختلف متفاوت است .

مراقبت های ضروری پس از زایمان

نشانه های خطرناک پس از زایمان

دوران بعد از زایمان همانند دوران بارداری حساس است و هرگونه  ضعفی در این دوران برای مادر خطر آفرین است .در نتیجه اطلاع از علائم خطرناک برای مادر و پدر ضروری است و با دیده شدن هر یک از این علائم خیلی سریع باید به پزشک خود مراجعه کنند .این علائم شامل:

• -تب و لرز
  • – درد و ورم ناحیه بخیه
  • -خارج شدن ترشحات بدبو از مهبل
  • -لمس توده یا درد و تورم و خروج ترشحات چرکی ازمحل بخیه ها
  • -درد زیر دل یا درد ساق پا
  • -افسردگی شدید
  • -سر گیجه و رنگ پریدگی
  • -بی اختیاری دفع ادرار و مدفوع
  • -هرگونه درد و تغییر رنگ پستانها

بعد از زایمان  رعایت رژیم غذایی برای مادران مهم است و بدن آنها نیاز به پروتئین و کالری فراوان دارد ،چون با شیر دهی مادر ،کالری و پروتئین قابل توجهی از دست می دهد.همچنین در این دوران برای جلوگیری از کم خونی مصرف روزانه قرص آهن و مولتی ویتامین تا سه ماه بعد از زایمان برای مادر ضروری است و توسط پزشکان برای مادر تجویز می شود.

برخی از خدمات خانم دکتر شاکری متخصص زنان :

منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم

با تشکر مدیریت سایت  دکتر بهناز عطارشاکری جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی.