لاپاراسکوپی

آیا می دانستید که عمل لاپاراسکوپی یکی از روش های ایمن و با دقت بالا در تشخیص ناباروری، درمان مشکلات زنان و درمان مشکل نازایی می باشد؟

لاپاراسکوپی چیست ؟

در این روش جراحی یک، دو یا سه برش خیلی کوچک روی شکم ایجاد شده و پزشک با استفاده از وسیله های مخصوص جراحی ( یک لوله نازک فیبر نوری، مجهز به دوربین و چراغ) به این عمل می پردازد. از طریق یک برش حدود یک سانتی متری در ناف و چند تا برش در ناحیه تحتانی شکم ایجاد می شود که با هدف های مختلف تشخیصی و درمانی از این روش مطمئن و بی خطر استفاده می کنند.

پزشک از طریق این جراحی اعضای داخلی شکم را مشاهده کرده و برخی مواقع به ترمیم عضو می پردازد. به این صورت از جراحی هایی که نیاز به برش های بزرگتر و طبیعتاً دوره نقاهت طولانی تر هستند جلوگیری می شود. این جراحی به عناوین مختلفی مثل لاپاراسکوپی کیست تخمدان ، لاپاراسکوپی معده ، لاپاراسکوپی روده و غیره صورت می گیرد.

نحوه عمل لاپاراسکوپی

به جای این که جراح یک شکاف بزرگ روی شکم ایجاد کند چند تا سوراخ کوچک روی شکم به وجود می آورد. از طریق این شکاف ها و دوربین وصل شده به سر لوله های فیبری، تمامی اجزای داخل شکم را با بزرگ نمایی چند برابر داخل مانیتور نشان می دهد. به این ترتیب کوچک ترین زائده ایی برای جراح یا متخصص زنان مشخص شده و می توان درمان را از این طریق اعمال کرد.

مزایای عمل لاپاراسکوپی

از مزایای روش لاپاراسکوپی نسبت به روش لاپاراتومی برای درمان پاتالوژی های داخل لگن عبارتند از:

• درد کمتر
  • کاهش خونریزی
  • ایجاد چند سوراخ کوچک به جای برش قسمت بزرگی از پوست
  • دوره نقاهت کوتاه تر
  • احتمال کمتر ابتلا به هر نوع بیماری و یا عفونت
  • عدم چسبندگی نواحی جراحی

پزشک از طریق جراحی لاپاراسکوپی اعضای داخلی شکم را مشاهده کرده و برخی مواقع به ترمیم عضو می پردازد. دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی از روش های نوینی برای درمان نازایی استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۲۱۸۸۰۳۲۳۹۶-۰۲۱۸۸۰۳۰۳۱۰ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

لاپاراسکوپی و بارداری

معمولاً در صورتی که در آزمایش های دیگر باروری، علت اصلی ناباروری مشخص نشود یا در صورتی که پزشک بخواهد علائم ناباروری را چک کند، پیشنهاد عمل لاپاراسکوپی صورت می گیرد.

همچنین این جراحی نباید به صورت مداوم صورت گیرد.

پزشک بعد از معاینه بیمار و دیدن یکسری علائم پیشنهاد این جراحی را می دهد. در زیر به برخی از این موارد اشاره می شود:

• درد هنگام آمیزش جنسی
  • گرفتگی شدید در دوران قاعدگی یا درد لگن در زمان های دیگر غیر از سیکل ماهیانه
  • مشکوک به آندومتریوز ملایم تا شدید
  • مشکوک به بیماری التهاب لگن یا چسبندگی لگن
  • مشکوک به بارداری خارج از رحم ( در صورت عدم درمان خطر جانی دارد)

در صورتی که حین این جراحی مشکلی تشخیص داده شود، جراح در همان لحظه به ترمیم، برداشتن یا درمان بافت بیمار می پردازد. ولی پس از مشاهده و تشخیص بیماری های زیر نیاز به جراحی تخصصی می شود:

• در بیماری هیدروسالپنکس که لوله های رحمی در اثر عفونت مسدود شده اند، جراحی برداشتن لوله های رحمی به بیمار توصیه می شود.
  • رسوب غدد آندومتریال به کاهش قدرت باروری می انجامد. برخی از پزشکان توصیه می کنند که که غدد برداشته شود.
  • جراحی می تواند جهت رفع انسداد لوله های رحمی و یا ترمیم لوله ها صورت گیرد. در صورتی که در آینده به روش IVF نیاز است، بهتر است سریعاً پس از جراحی روش IVF صورت گیرد.

کیست تخمدان در اغلب موارد ایجاد درد کرده و لوله های رحمی را مسدود می کند. در صورت برداشت کیست بزرگ در تخمدان، ذخایر تخمدان کاهش می یابد. پزشک خطرات و ایرادات جراحی های مختلف را به بیمار می گوید.

لاپاراسکوپی قدم اول در بررسی رحم و لوله های تخمدان نیست ولی در بیماری آندیومتریوز یا وجود کیستی که باید حتماً خارج شود یا برای درمان نازایی ( در صورتی که راه های درمانی بسیاری تجربه شده و موفقیتی حاصل نشده است) پیشنهاد می شود.

عوارض لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی یک روش جراحی بدون درد و با عارضه های بسیار ناچیز می باشد. در لاپاراسکوپی به دلیل ظرافت بالای جراحی، زمان عمل و مدت زمان بیهوشی بیمار طولانی می باشد. افرادی که دچار بیماری قلبی و ریوی و یا دیابت هستند شاید مناسب جراحی لاپاراسکوپی نباشند.

توصیه های جراحی لاپاراسکوپی

این جراحی در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی صورت می گیرد. در برخی موارد می توان این عمل را در کلینیک های باروری با تجهیزات مناسب انجام داد ولی توصیه نمی شود.مشابه خیلی از جراحی هایی که نیاز به بیهوشی دارند نیاز است ۸ ساعت قبل از جراحی آب و غذا میل نشده و شکم خالی باشد. بعد از جراحی نیز تجویز آنتی بیوتیک صورت می گیرد.