فيبروم رحم

فيبروم رحم در بین خانم ها بسیار شایع است که به نام تومورخوش خيم عضله ي صاف رحم نیز معروف است. تقريباً در ۵۰ درصد زنان و معمولاً در سنين باروري بين ۲۵ تا ۴۰ سالگي ديده مي شود. فیبروم های رحم کوچک نشانه خاصی ندارند و تنها در سونوگرافی دیده می شود ولي در موارد شدید علائمی  مانند دردهاي لگني، زیاد شدن خونريزي هاي قاعدگي، درد شديد زمان قاعدگي  و ناباروری مشاهده مي شود.

انواع فيبروم رحم

•  فيبروم ها ی ( داخل عضله رحم)
  • فيبروم ها ی خارج رحم ( به صورت توده ي برجسته )
  • فيبروم ها ی زير مخاطي ( داخل حفره رحم)

فیبروم-رحم

نشانه های  فيبروم هاي رحمي

در واقع بيشتر فيبروم هاي رحم در اندازه هاي کوچک بدون علامت هستند و در صورت کشف اتفاقي آنها در سونوگرافي با توجه به بي علامت بودن آنها، اقدام خاصي لازم نيست و بيمار فقط بايد هر ۳ تا ۶ ماه يک بار برای  کنترل سايز فيبروم ها يا ايجاد نشانه های مثل درد شکم و اختلالات قاعدگي نيز بايد اقدام به درمان کرد، البته در فيبروم هاي بزرگ علامت دار درمان قطعي، جراحي و برداشت فيبروم يا « ميو مکتومي» است که در آن احتمال پیدایش فيبروم در قسمت های  ديگر رحم مدتي بعد از جراحي نيز وجود دارد.

فيبروم های بد خیم

احتمال بد خیم شدن فیبروم های رحم بسیار کم است. اين احتمال بدخيمي در مواردي که فيبروم هاي کوچک بعد از يائسگي به صورت اتفاقی و بدون هيچ گونه تحرک هورموني شروع به رشد سريع کنند، بيشتر است. در اين موقعیت لازم است به سرعت عمل جراحي برداشت رحم و ضمائم يا « هيسترکتومي » انجام گيرد.در بیشتر موارد بعد از يائسگي به دلیل عدم ترشحات هورموني تخمدان، فيبروم هاي رحمي شروع به تحلیل رفتن و کوچک شدن مي کنند و گاه در درون آنها رسوب کلسيم تولید مي شود که در اين مواقع هيچ گونه اقدامي لازم نيست و فقط بايد کنترل ساليانه با سونوگرافي رحم انجام گيرد.

با تشکر مدیریت سایت دکتر بهناز عطار شاکری متخصص زنان – زایمان و نازایی