عوامل سقط جنین

از بین رفتن جنین قبل از هفته بیستم بارداری به معنای سقط جنین است. سقط به صورت ناخواسته انجام می گیرد و نام دیگر آن سقط خود به خودی است. شاید تعجب کنید ولی حدوداً ۵۰ درصد از بارداری ها به سقط جنین منجر می شوند. موارد زیادی از سقط جنین وجود دارد که قبل از اینکه فرد به بارداری خود پی ببرد، این اتفاق می افتد. حتی قبل از اینکه قاعدگی فرد عقب بیفتد. در سه ماهه اول بارداری، بالای ۸۰ درصد از سقط های جنین رخ می دهد ولی با گذشت هفته بیستم بارداری، احتمال سقط خیلی کم است.

نشانه سقط جنین

در ادامه به علائم و نشانه های سقط جنین اشاره می کنیم:
– خونریزی ( در ابتدا خفیف و سپس شدید می شود)
– انقباض رحم که موجب درد شدیدی می شود.
– دمای بدن بالای ۳۸٫۵ یا تب داشتن
– دل درد و کمردرد
– ضعف و خستگی

عوامل سقط جنین

علت اصلی سقط جنین

علت اغلب موارد سقط جنین، نقص ژنتیکی است. این مورد در اکثر موارد ارتباطی به مادر ندارد. در زیر به برخی از علل متداول سقط اشاره می کنیم:

– عفونت رحم
دیابت بارداری
– اختلالات مربوط به تیروئید
– مشکلات هورمونی
– پاسخ سیستم ایمنی بدن مادر به جنین ( که در برخی موارد به عنوان یک دشمن با آن برخورد می کند)
– ناهنجاری مادرزادی رحم
– ناهنجاری رحم در اثر یک بیماری
– ابتلای مادر به بیماری خاص

میزان احتمال سقط جنین

باید بدانید که بیشترین احتمال سقط جنین تا هفته ششم می باشد. بعد از این دوره صدای قلب جنین شنیده می شود و گویی قلب جنین تشکیل می شود. به این ترتیب احتمال سقط تا ۱۰ درصد کاهش می آید. بعد از ماه سوم احتمال سقط تا پنج درصد کاهش می یابد. در صورتی که سن مادر بالای ۳۵ سال باشد، مبتلا به بیماری های خاصی باشد و یا سابقه سقط جنین بیشتر از سه بار داشته باشد، احتمال سقط جنین افزایش می یابد.

ضعف دهانه رحم یکی دیگر از ناهنجاری های فیزیکی رحم و دلیل سقط می باشد. در این افراد دهانه رحم ناقص بوده و توانایی نگهداری جنین را ندارد. در این صورت سقط در سه ماهه دوم بارداری رخ می دهد و از نشانه های آن می توان به فشار ناگهانی، پاره شدن کیسه آب و بیرون آمدن بخشی از جفت یا جنین از رحم اشاره نمود. این افراد در صورتی که بخواهند دوباره برای بارداری اقدام کنند می بایست ابتدا دهانه رحم بخیه زده شود.

دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازاییبا روش های نوینی درمان ناباروری و درمان بیماری های زنان و زایمان طبیعی و سزارین را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۰۳۲۳۹۶ و ۰۲۱۸۸۰۳۰۳۱۰ و ۰۲۱۴۴۰۷۹۱۳۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

نتیجه گیری

اگر تا کنون تجربه سقط جنین داشته اید حتماً قبل از اقدام دوباره به بارداری، به پزشک و متخصص زنان مراجعه کنید. به این صورت وضعیت سلامتی جسمی و ساختار رحم بررسی می شود و مشکلات برطرف می گردند تا احتمال بروز سقط دوباره به حداقل برسد. همچنین شناخت نشانه های سقط جنین می تواند بسیار مفید و موثر باشد. زیرا با احساس این نشانه ها فرد می تواند سریعاً به پزشک مراجعه کند و در بسیاری موارد از سقط جنین پیشگیری کند.
منبع : https://www.webmd.com/baby/guide/pregnancy-miscarriage#2