علت جفت سرراهی و تشخیص آن

جفت سرراهی چیست و چه نشانه هایی دارد ؟ علت به وجود آمدن آن چیست و چطور تشخیص داده می شود ؟ جفت سرراهی چگونه درمان می شود ؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به طور مفصل به آن بپردازیم .

جفت سرراهی چیست؟

جفت در حالت طبیعی در قسمت بالا یا کنار رحم قرار دارد و مواد غذایی مورد نیاز را به جنین می رساند . در صورتی که جفت در پایین ترین قسمت رحم قرار گیرد باعث انسداد دهانه رحم می شود که برای جنین و مادر خطرناک است به این وضعیت جفت سرراهی گفته می شود .

عکس-جفت-سرراهی

علائم جفت سرراهی

تقریبا ۷۰% خانم هایی که با جفت سرراهی مراجعه می کنند ، خونریزی واژینال بدون درد دارند و ۲۰% خونریزی های واژینال با فعالیت رحمی همراه است . زمانی که خونریزی بعد از هفته ۲۴ حاملگی اتفاق بیفتد ، باید به جفت سرراهی مشکوک شد . این خونریزی  با کشیدگی و نازک شدن سگمان تحتانی رحم که در طول سه ماهه سوم اتفاق می افتد ، همراه است . جفت به تدریج کنده می شود و رحم قادر به انقباض کافی و متوقف کردن خونریزی از عروق باز نیست . شروع خونریزی با مقدار کم یا از دست دادن خون است که با لخته متوقف می شود . به هر حال در هر زمانی می تواند این خونریزی برگشت پذیر باشد .

علائم حیاتی ممکن است علی رغم خونریزی شدید نرمال باشد . زیرا فرد حامله قادر به از دست دادن خون به میزان ۴۰ % حجم خون بدون نشان دادن علائمی از شوک می باشد . تظاهرات بالینی و کاهش برون ده ادراری ، شاخصهای بهتری نسبت به علائم حیاتی به تنهایی برای خونریزی حاد هستند . ضربان قلب جنین اطمینان بخش است ، مگر اینکه بخش بزرگی از جفت جدا شود.

دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی با روش های نوینی درمان ناباروری و درمان بیماری های زنان و زایمان طبیعی و سزارین را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۰۳۲۳۹۶ و ۰۲۱۸۸۰۳۰۳۱۰ و ۰۲۱۴۴۰۷۹۱۳۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

تشخیص جفت سرراهی

معاینه شکمی ، معمولا یک رحم نرمال و شل بدون تندرنس و با تون طبیعی را مشخص می کند . اگر جنین بصورت طولی قرار گرفته باشد ، ارتفاع قله رحم بزرگتر از سن حاملگی است . زیرا جفت سرراهی ، نزول عضو نمایش جنین را می پوشاند ( به علت قرار گیری غیرطبیعی جفت ) در مانورهای لئوپولد ، ممکن است ، قرار جنین به صورت عرضی ، مایل یا بریج مشخص شود .

درمان جفت سرراهی

درمان فعال : زمانی که جفت سرراهی تشخیص داده می شود ، درمان باید بر اساس سن حاملگی ، مقدار خونریزی و شرایط جنینی انجام گیرد . اگر فردی که حاملگی وی ترم است ( سن ۳۷ هفته یا بیشتر ) و درد یا خونریزی مداوم دارد ، فوری باید از طریق سزارین به حاملگی وی خاتمه داده شود .

خانمی که دارای جفت سرراهی ناقص یا حاشیه ای است و خونریزی کمی دارد ، زایمان واژینال انجام می گیرد . زایمان واژینال برای حاملگیهای پره ترمی که جنین قابلیت حیات ندارد یا مرگ داخل رحمی روی داده است ، اندیکاسیون دارد . در صورتی که سزارین مدنظر باشد ، پرستار باید مداوم شرایط مادر و جنین را ارزیابی نماید و فرد را برای عمل جراحی آماده کند .