علائم فیبروم رحمی

فیبروم های رحمی توده های غیر سرطانی ای بوده که در رحم و معمولاً در دوره ی باروری زن ظهور می کنند. فیبروم های رحمی ریسک ابتلا به سرطان رحم را افزایش نداده و در اکثر موارد سرطانی نمی شوند. محدوده ی سایز این فیبروم ها از اندازه ی یک تخم یا جوانه بسیار کوچک (که با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست) تا توده های بسیار بزرگ که می توانند باعث بزرگ شدن رحم شوند، می باشد. گاهی علائم فیبروم رحمی خاصی وجود ندارد ولی گاهی نیز علائم خاصی در فرد بروز می کند.

در موارد زیادی فیبروم های چندگانه می توانند به گسترش رحم منجر شده و تا قفسه ی سینه برسد. زنان بسیاری در طول زندگی شان دچار فیبروم رحمی می شوند. ولی اکثر آنها نمی دانند که به این بیماری دچارند، به این دلیل که فیبروم ها اغلب علائم خاصی ندارند. متخصص زنان گاهی به طور تصادفی در طول آزمایشات لگنی و سونوگرافی های قبل از زایمان به این مورد پی می برد.

علائم فیبروم رحمی

نشانه های فیبروم رحمی

اکثر زنان هیچ علائمی را تجربه نمی کنند ولی در مواردی که فرد با علائمی روبرو می شود، این علائم می توانند تحت تاثیر محل ایجاد تومور ها و سایز آنها و تعداد آنها تغییر کنند. از علائم شایع این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• خونریزی های سنگین در دوران قاعدگی
  • پریود هایی که بیش تر از ۱ هفته به طول انجامد
  • فشار لگنی یا دردهای لگنی
  • دشواری در تخلیه مثانه
  • کمردرد و دردهای پا

ندرتاً پیش می آید که فیبروم های در حال بزرگ شدن و در پایان عمرشان، درد های حادی را موجب شوند. فیبروم ها به طور کلی با توجه به مکانی که دارند، دسته بندی می شوند. فیبروم های داخلی در دیواره ی ماهیچه ای رحم رشد می کنند. فیبروم های ساب موکوزال در داخل حفره رحمی ورم می کنند. همچنین فیبروم های ساب سروزال در بیرون دیواره رحمی رشد می کنند.

در موارد زیادی فیبروم های چندگانه می توانند به گسترش رحم منجر شده و تا قفسه ی سینه برسد. دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی با روش های نوینی درمان فیبروم رحمی را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۰۳۲۳۹۶ و ۰۲۱۸۸۰۳۰۳۱۰ و ۰۲۱۴۴۰۷۹۱۳۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید:

• دردهای لگنی که از بین نمی روند.
  • پریود های دردناک، سنگین و طولانی
  • خونریزی یا لکه بینی بین پریودها
  • سختی در ادرار کردن

در صورتی که خونریزی غیر طبیعی رحم از ناحیه واژن دارید و دردهای شدید لگنی دارید، حتماً برای درمان و تشخیص مشکل به پزشک مراجعه کنید.

عوامل فیبروم رحمی

تا کنون علل اصلی فیبروم رحمی شناخته نشده است ولی برخی فاکتورهای اساسی مانند تغییرات ژنتیکی، هورمون های استروژن و پروژسترون و برخی دیگر از عوامل مانند انسولین در این بیماری تاثیر گذارند.