عفونت ادراری در بارداری

در دوران بارداری با رشد جنین فشار مضاعفی بر مثانه وارد می شود. علت عفونت مثانه یا عفونت مجاری ادراری ورود میکروب ها و باکتری ها به این نواحی می باشد. این میکروب ها در خارج از بدن زندگی می کنند و امکان دارد به دلایلی وارد مثانه شوند. درمان سریع عفونت ادراری در بارداری برای حفظ سلامتی مادر و جنین اهمیت بالایی دارد.

سوالی که برای بسیاری به وجود می آید این است که در صورت ابتلا به عفونت ادراری در بارداری چه اقدامی می توان صورت داد؟ آیا می توان برای درمان این عفونت از آنتی بیوتیک ها استفاده نمود؟ استفاده از آنتی بیوتیک بر جنین چه تاثیری می گذارد؟ در ادامه مقاله با ما باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

عفونت ادراری در بارداری

پیشگیری از عفونت ادراری در بارداری

در هر دوره از بارداری اگر احتمال عفونت مجاری ادراری می دهید حتماً اقدامات لازم را برای پیشگیری از این عفونت انجام دهید. در زیر به اقداماتی که می تواند به پیشگیری از عفونت ادراری کمک کند اشاره می کنیم:

– مصرف مایعات به میزان کافی – زیرا ادرار کردن به میزان کافی کمک زیادی به دفع باکتری ها و میکروب ها از مجاری ادراری می کند.
– ویتامین C به میزان کافی مصرف کنید – برخی مطالعات حاکی از این است که ویتامین C بدن را در مقابل میکروب ها و باکتری ها مقاوم می کند.
– مصرف آب کرنبری
– مصرف لبنیات پروبیوتیک و یا مکمل های پروبیوتیک
– نگاه نداشتن ادرار برای مدت طولانی
– به محض احساس نیاز به تخلیه مثانه به دستشویی مراجعه شود.
– بهداشت را در رابطه جنسی رعایت کنید.

علائم عفونت ادراری در بارداری

– تکرر ادرار و نیاز به ادرار کردن به صورت اضطراری
– ادرار کدر و بو دار
– سوزش هنگام ادرار کردن
– درد شکم و کمر
– تب

خطر عفونت ادراری در بارداری

عفونت در بارداری خطرات خاص خود را دارد ولی عفونت ادراری در بارداری می تواند به کلیه ها برسد و این مورد خطراتی برای جنین دارد.

درمان عفونت ادراری در بارداری

عفونت ادراری در بارداری متداول است. عفونت ادراری در بارداری به صورت تهاجمی تری درمان می شود. برای درمان این عفونت در ابتدا نمونه ادرار به آزمایشگاه فرستاده می شود. آنتی بیوتیک هایی مانند تری متوپریم، سفالکسین و نیتروفورانتوئین جزو آنتی بیوتیک های مجاز در دوران بارداری هستند.

با این حال بسته به اینکه مادر در سه ماهه چندم بارداری می باشد این آنتی بیوتیک ها باید با احتیاط مصرف شوند. هیچ گاه به صورت خود سرانه از آنتی بیوتیک استفاده ننمائید. حتماً به پزشک مراجعه کنید و زیر نظر متخصص زنان خود از آنتی بیوتیک استفاده کنید. برای درمان خانگی عفونت ادراری در بارداری می توان از روش های مذکور برای پیشگیری از این عفونت کمک گرفت.

دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازاییبا روش های نوینی درمان ناباروری و درمان بیماری های زنان و زایمان طبیعی و سزارین را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۰۳۲۳۹۶ و ۰۲۱۸۸۰۳۰۳۱۰ و ۰۲۱۴۴۰۷۹۱۳۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد عفونت ادراری در بارداری مورد مهمی می باشد و باید در اسرع وقت برای درمان آن اقدامات لازم صورت گیرد.

منبع : https://naitreetgrandir.com/fr/grossesse/trimestre2/fiche.aspx?doc=grossesse-infection-urinaire و https://bpac.org.nz/bpj/2011/april/pregnant-uti.aspx