ساعات کاری : روز های زوج 16:30 الی 21:00 چهارشنبه ها 10:30 الی 15:00
(021) 88032396 - 88030310

سرطان لوله فالوپ

لوله فالوپ، لوله هایی هستند که تخمدان را به رحم متصل می کند. در اکثر مواقع سرطان هایی که لوله های فالوپ را درگیر می کند از سایر قسمت های بدن ناشی می شود. در ابتدای ابتلا به این سرطان، ممکن است علائم مبهمی مانند نفخ و ناراحتی در ناحیه شکمی، و یا اینکه بدون علائم باشد. برای بررسی این ناهنجاری از توموگرافی کامپیوتری یا تصویر برداری سه بعدی استفاده می شود. قبل از شروع پروسه شیمی درمانی معمولا تخمدان ها، رحم، غدد لنفاوی مجاور، لوله های فالوپ و بافت های مجاور تخلیه می شود.
تنها یک درصد از سرطان های زنان مربوط به سرطان لوله های فالوپ می شود و معمولا این نوع سرطان از خود لوله های فالوپ آغاز نمی شود.

دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی با روش های نوینی درمان ناباروری و درمان بیماری های زنان و زایمان طبیعی و سزارین را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۰۳۲۳۹۶ و ۰۲۱۸۸۰۳۰۳۱۰ و ۰۲۱۴۴۰۷۹۱۳۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

عوامل خطر زا در مورد سرطان لوله های فالوپ

• سن بالا
نازایی در زنان
• التهاب طولانی مدت لوله های فالوپ
مراحل بیماری
پزشکان بر اساس پیشروی این سرطان، آن را به مراحل زیر تقسیم بندی می کنند:
۱- سرطان در یک یا هر دو فالوپ وجود دارد.
۲- سرطان پیشروی کرده و به بافت های مجاور رسیده اما هنوز در لگن باقی مانده و هنوز به دستگاه تناسلی داخلی، روده و مثانه نرسیده است.
۳- سرطان از لگن فراتر رفته و به اعضای شکمی و به گره های لنفاوی رسیده باشد.
۴- سرطان اعضای دورتر بدن را نیز درگیر کرده باشد.

علائم سرطان فالوپ

برخی از زنان بدون هیچ علائمی می باشند ولی در صورت مشاهده علائم زیر، به پزشک مراجعه نمائید:
• احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم
• خونریزی واژینال بعد از گذشت زمان پریود مثلا دوران یائسگی
• وجود درد و فشار در زیر شکم یا لگن
• ترشحات واژینال سفید، بی رنگ یا صورتی
• نفخ
• وجود برآمدگی یا بادکردگی در زیر شکم به علت پر شدن حفره شکمی از مایع که به آوردن شکم یا آسیب معروف است.
بسیاری از این علائم در عارضه های دیگر نیز وجود دارد و داشتن هر یک از این علائم به معنی داشتن سرطان نیست. لازم است در صورت وجود این علائم به متخصص زنان مراجعه نمایید.

سرطان لوله فالوپ

تشیخص سرطان لوله فالوپ

در هنگام مراجعه به پزشک ابتدا سوالاتی در مورد سوابق پزشکی و خانوادگی پرسیده می شود. بعد از آن پزشک شکم شما را به آرامی فشار می دهد در صورت وجود برآمدگی، توده یا نقطه ای که حساس تر باشد پزشک آزمایشات زیر را انجام می دهد.

معاینه لگنی

معاینه لگنی توسط وسیله ای بنام اسپکولوم انجام می شود. پزشک این وسیله را داخل واژن کرده و با باز کردن دهانه واژن سرویکس را مشاده و تخمدان ها، لوله فالوپ و رحم را معاینه میکند.

تست پاپ اسمیر

پزشک با استفاده از یک وسیله نازک، نمونه برداری می کند تا از وجود سرطان مطمئن شود.

اولتراسوند

در این تست، از امواج صوتی با انرژی بالا استفاده می شود. این آزمایش می تواند با استفاده از پروپ خارج از شکم یا پروپ واژینال که به آن اولتراسوند ترانس واژینال می گویند، انجام شود.

سی تی اسکن

در این تست برای داشتن تصاویر دقیق از داخل بدن، از اشعه ایکس استفاده می شود.

ام آر آی

در این تست برای تصویربرداری از لوله های فالوپ و دیگر ساختارهای داخل بدن از امواج قوی رادیویی و مغناطیسی استفاده می شود.

بیوپسی

در این تست، یک نمونه از داخل لوله های فالوپ برداشته می شود و در آزمایشگاه از طریق میکروسکوپ برای از سرطانی بودن یا نبودن نمونه ها، اطمینان حاصل می شود.

تست CA125

در صورت داشتن سرطان لوله فالوپ، میزان بالایی از پروتئین CA125 در خون تولید می شود. البته داشتن میزان بالای این پروتئین لزوما به معنی داشتن سرطان نیست. در این صورت نیاز به آزمایشات دیگری می باشد.

ده + 8 =