سرطان رحم

سرطان رحم  یکی از بیماری های شایع در میان زنان است که امروزه بیشتر از گذشته به چشم می خورد. رحم یکی از اعضای بدن خانم ها است که محل قرار گیری آن در بدن ، در پایین شکم میان مثانه و راست روده می باشد. این عضو توخالی و گلابی شکل است و جداره آن متشکل از دولایه داخلی و خارجی می باشد. رحم به وسیله دو لوله ظریف (لوله های رحمی) که در دوگوشه بالایی آن قرار دارند به تخمدان ها متصل است . وظیفه این لوله ها ، هدایت تخمک های آزاد شده از تخمدان ها و در صورت لقاح ، تخم بارور شده به رحم است.

سرطان رحم

تومورهای رحم

تومورهایی که در رحم ایجاد می شوند ممکن است که به دو صورت خوش خیم و یا بدخیم باشند که در ادامه به بررسی هریک از آن ها می پردازیم.

الف) تومورهاي خوش خيم رحم

فیبروم رحم ، از جمله تومورهای خوش خیم رحم است که در میان خانم ها بسیار شایع می باشد. فیبروم رحم که در خانم های بالای ۴۰ سال بیشتر به چشم می خورد ، ممکن است به صورت مفرد یا چند گانه در رحم ایجاد شود. این تومورهای خوش خیم در بیشتر مواقع علائم خاصی نداشته و معمولا نیاز به درمان نیز ندارند ولی لازم است که بیمار تحت نظر یک پزشک متخصص زنان و زایمان باشد. البته ممکن است که این بیماری در شرایطی خود را با علائمی مانند خونريزي نامنظم ، ترشح و یا تکرر ادرار نشان دهد. زمانی برای این فیبروم ها درمان جراحی لازم است دچار خونریزی شوند و یا روی اجزای مجاور خود ایجاد درد نمایند.

ب) تومورهاي بد خيم رحم

تومورهای بدخیم رحمی این توانایی را دارند که به بافت های مجاور خود حمله کرده و یا از طریق جریان خون و یا لنف در سرتاسر بدن بخش شوند. این تومورهای سرطانی می توانند به استخوان ها ، ريه ها و کبد منتقل شوند.

علائم سرطان رحم

از علائم مهم سرطان رحم ، خونریزی های غیرطبیعی رحم علی الخصوص بعد از دوران یائسگی ، می باشد که باید بسیار جدی گرفته شده و در صورت مشاهده سریعا به متخصص زنان مراجعه شود. از دیگر علائم سرطان رحم  می توان به خونريزي و ترشح غيرعادي هنگام پریود ، اشکال و يا درد در هنگام ادرار کردن ، مقاربت دردناک و یا درد در ناحيه لگن اشاره کرد.

با تشکر مدیریت سایت  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی.