سرطان تخمدان

سرطان تخمدان یکی از بیماری های بسیار بی رحم در زنان است که بیشتر متخصصان آن را قاتل خاموش زنان نام گذاری نموده اند چرا که این بیماری تا به مراحل پیشرفته خود نرسد ، علائمی از بیماری در بدن فرد ایجاد نمی نماید و در این حالت دیگر برای شروع درمان بسیار دیر است . دکتر بهناز عطار شاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و فوق تخصص نازایی بسیار بر این موضوع تاکید نموده و سعی دارد آگاهی های لازم را در این مورد به زنان بدهد.

زمان ایجاد سرطان تخمدان در زنان

سرطان تخمدان در زنان به رشد بدخیم و غیر عادی سلول ها در تخمدان گفته می شود که ممکن است در سنین قبل از بلوغ ، دوران بارداری و حتی بعد از یائسگی دیده شود. سرطان تخمدان انواع مختلفی داشته و شدت رشد و تکثیر سرطان در بیمار های مختلف ، متفاوت است . بیشترین مورد سرطان تخمدان در خانم ها در بازه ۴۰ تا ۵۰ سالگی مشاهده شده است .  تنها حدود ۱% از آن در زیر ۲۰ سال و ۳۰ تا  ۴در صد بعد از ۶۵ سالگی مشاهده شده است.

سرطان تخمدان

علت ایجاد سرطان تخمدان

در همه موارد سرطان تخمدان نمی توان دلیل ایجاد این بیماری را تشخیص داد . ولی در بعضی از انواع سرطان تخمدان ، بیماری ارتباط مستقیم با سابقه خانوادگی بیمار و ژنتیک او دارد . از مواردی که می تواند خطر ابتلا به این بیماری را در خانم ها افزایش دهد می توان به چاقی و مصرف غذا های چرب ، نداشتن زایمان ، بلوغ زود رس و یائسگی دیر رس اشاره نمود. مصرف قرص های ضد بارداری می تواند به طور چشم گیری خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد.

علائم سرطان تخمدان

از آنجایی که تخمدان ها در عمق لگن قرار گرفته اند علائم بیماری در آن ها دیر بروز می نماید. یکی از مهم ترین راه های تشخیص آن ، وجود یک توده در داخل لگن در هنگام معاینه است که خود را ممکن است با علائمی مانند درد و فشار در لگن ، یبوست یا تکرر ادرار نشان بدهد . از دیگر علائم این بیماری می توان به داشتن درد شدید در قاعدگی ، داشتن درد در هنگام رابطه جنسی ، بزرگ شدن شکم ، اختلالات قاعدگی و خونریزی در خانم های مسن اشاره نمود.

دکتر بهناز عطار شاکری ، توصیه می نماید که خانم ها حداقل یک بار در سال با مراجعه به پزشک زنان و زایمان ، تحت معاینه دقیق لگنی ، سونوگرافی و تست پاپ اسمیر قرار بگیرند چرا که در صورت تشخیص به موقع سرطان تخمدان ، بیماری قابل درمان خواهد بود.

برخی از خدمات  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی

با تشکر مدیریت سایت  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی.