رژیم غذایی قبل از بارداری

در صورتی که قصد بارداری دارید باید بدانید که قبل از بارداری یک رژیم غذایی مناسب می تواند قدرت بارداری را بالا ببرد. از فاکتورهایی که فرد قدرت کنترلی روی آنها ندارد مانند ژنتیک صرف نظر می کنیم. خوردن برخی مواد غذایی و دوری از مواد غذایی دیگر می تواند به تقویت عملکرد تخمک گذاری را کمک کند. در ادامه مقاله قصد داریم به توضیحاتی راجع به مواد غذایی بپردازیم.

میوه ها و سبزیجات

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه هاروارد صورت گرفته است و نزدیک به ۱۹۰۰۰ زن مورد بررسی قرار گرفتند این نتیجه حاصل شد که زنانی که مواد غذایی حاوی اسید های چرب ترانس، کربوهیدرات و محصولات حیوانی زیادی مصرف می کنند بیشتر از سایرین به اختلال تخمک گذاری مبتلا می شوند. مطمئن شوید که در هر وعده غذایی نیمی از بشقاب حاوی سبزیجات تازه و میوه جات باشد. از میوه ها و سبزیجات مفید می توان به مارچوبه، هندوانه و کیل اشاره کرد.

رژیم غذایی قبل از بارداری

رژیم غذایی قبل از بارداری

چربی ها

چربی های با پایه گیاهی مصرف کنید. آجیل ها، آووکادو، روغن زیتون، روغن هسته انگور و … می توانند از تورم بدن بکاهند که این مورد به تخمک گذاری منظم و بارداری کمک می کند.

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های پیچیده بیشتر مصرف کنید و تا جای ممکن از کربوهیدرات های ساده بپرهیزید. بدن انسان کربوهیدرات های ساده مانند بیسکوئیت، کیک، نان سفید و برنج سفید را به سرعت هضم می کند و به قند خون تبدیل می کند. برای پایین آورن سطح قند خون، پانکراس انسولین ترشح می کند و طبق تحقیقاتی که صورت گرفته سطح انسولین بالا در روند تخمک گذاری اختلال ایجاد می کند. کربوهیدرات های پیچیده و سالم که حاوی فیبر بالایی هستند مانند میوه ها و سبزیجات و لوبیا و غلات کامل به آرامی هضم می شوند و تاثیر آهسته ای در بالا بردن سطح قند خون و انسولین دارند.

پروتئین

سعی کنید تا جای ممکن پروتئین دریافتی خود را از ماهی، مرغ، بوقلمون و گوشت گوساله بدون چربی بگیرید و از مصرف گوشت قرمز تا جای ممکن بپرهیزید. پروتئین حیوانی و گوشت ها حاوی مقادیر بالایی زینک، آهن و … هستند که برای یک بارداری سالم مورد نیاز هستند. برخورداری از یک وزن سالم از افزایش سطح استروژن در بدن می کاهد. همچنین مصرف ماهی هایی مانند سالمون به افزایش سطح امگا ۳ در بدن کمک می کند.

لبنیات

یک تا دو وعده در روز از شیر کامل و دیگر محصولات لبنی با چربی کامل استفاده کنید. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است افزادی که از لبنیات کم چرب استفاده می کنند دچار مشکلاتی در زمینه بارداری می شوند. بنابراین از لبنیات با چربی کامل استفاده کنید.

دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازاییبا روش های نوینی درمان ناباروری و درمان بیماری های زنان و زایمان طبیعی و سزارین را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۰۳۲۳۹۶ و ۰۲۱۸۸۰۳۰۳۱۰ و ۰۲۱۴۴۰۷۹۱۳۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

محدودیت های غذایی قبل از بارداری

در زیر به برخی از مواد غذایی که باید محدود شوند اشاره می کنیم:

  • مصرف قهوه، چای و الکل در حد متعادل صورت گیرد.
  • از مصرف سویا و پودرهای پروتئین حاوی سویا و پروتئین بارهای حاوی سویا بپرهیزید. سویا به بر هم خوردن تعادل هورمون ها در بدن کمک می کند و در نتیجه اختلالاتی در باردار شدن به وجود می آورد.

ویتامین های مورد نیاز قبل از بارداری

ویتامین هایی مانند فولیک اسید، آهن و ویتامین E از جمله موارد مهم و ضروری هستند. با استفاده از مکمل های مربوطه می توان از کافی بودن این ویتامین ها در بدن اطمینان حاصل کرد.

منبع : https://www.parents.com/getting-pregnant/fertility/what-to-eat-to-get-pregnant/

مطالب مرتبط با این مقاله:

نکات مهم برای بارداری سالم

مشاوره قبل از بارداری

مسمومیت بارداری و علائم آن

درباره دکتر عطار شاکری ، متخصص زنان ، زایمان و نازایی

دکتر بهناز عطار شاکری فارغ التحصیل سال ۷۶ از دانشگاه تهران _ دوره تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشگاه تهران _ دارای رتبه دوم بورد تخصصی کشوری (سال ۸۱) _ دوره فلوشیپ فوق تخصصی نازایی - لاپاروسکوپی، هیستروسکوپی IVF از دانشگاه تهران (سال ۸۳-۸۴) _ دارای سابقه کار از سال ۸۵ در مطب ملاصدرا و بیمارستان پیامبران از سال ۸۲ و از سال ۸۸ در بیمارستان دی به صورت پزشک مهمان می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • یازده − سه =