رژیم غذایی در بارداری

در طول بارداری نیاز به مواد مغذی افزایش می یابد تا تمامی مواد غذایی مهم به جنین برسد و بتواند به طور مناسبی رشد کند و همچنین مادر در بهترین حالت ممکن باشد. کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی مادر می تواند به طور جدی بر جنین تاثیر بگذارد. به همین دلیل رژیم غذایی خاصی برای دوران بارداری مورد نیاز است تا تمامی نیاز های مادر و جنین را برطرف کند. اهداف مهم در رژیم غذایی در بارداری به شرح زیر است:

–    کاهش حالت تهوع و یبوست
–    کاهش ریسک عفونت در اثر مواد غذایی
–    رسیدن تمام ویتامین ها و مینرال ها به بدن
–    گرفتن پروتئین های مورد نیاز
–    مصرف منابع حاوی فیبر به میزان کافی

رژیم غذایی در بارداری

رژیم غذایی در بارداری

فواید رژیم غذایی مناسب در بارداری

رژیم غذایی مناسب در بارداری مزایای بسیاری دارد. رژیم غذایی مناسب فواید زیر را دارد:

–    کاهش حالت تهوع و استفراغ زنان باردار در سه ماهه اول بارداری
–    کاهش یبوست
–    جلوگیری از مسموم شدن با مواد غذایی
–    جلوگیری از دیابت بارداری و کاهش عوارض دیابت بارداری
–    جلوگیری از فشار خون در بارداری و تحت کنترل در آوردن آن

رژیم غذایی در حاملگی

با توجه به تغییرات هورمونی شدید و حالت تهوع و استفراغ که در سه ماهه اول وجود دارد، رژیم غذایی در این دوره اهمیت بالایی دارد. در ادامه به مشکلات شایع در بارداری و نحوه برطرف کردن آن با رژیم غذایی می پردازیم.

رژیم غذایی برای رفع یبوست در بارداری

یبوست تقریباً ۳۸ درصد از زنان باردار را درگیر می کند. این مورد به دلیل تغییرات فیزیولوژیک می باشد. در بارداری جذب آب از روده بزرگ افزایش می یابد و رحم گسترش می یابد. بنابراین به مادر توصیه می شود تا مصرف مواد غذایی حاوی فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجاند و مایعات به مقدار کافی مصرف کند. همچنین با انجام فعالیت های ورزشی می توان به بهبود یبوست کمک نمود.

وعده های غذایی در سه ماهه اول بارداری

نیاز به ویتامین ها و مینرال ها در بارداری افزایش می یابد. به خصوص باید توجه ویژه ای به میزان کلسیم مصرفی نمود. ویتامین D ، اسید فولیک، فریتین و اسیدهای چرب مورد نیاز همگی برای دوران بارداری ضروری هستند. همچنین رژیم غذایی سرشار از فیبر و امگا ۳ برای رفع نیاز بدن مادر و جنین اهمیت بالایی دارد و از یبوست و تهوع پیشگیری می کند.

کالری مصرفی در بارداری

نیاز مادر در سه ماهه اول بارداری مانند گذشته است و نیازی به افزایش کالری مصرفی نیست. ولی در سه ماهه دوم بارداری ۳۴۰ کیلوکالری باید به رژیم غذایی افزوده شود و در سه ماهه سوم بارداری ۴۵۰ کیلوکالری به رژیم غذایی افزوده می شود. باید از یک رژیم غذایی منظم پیروی شود و در روز سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده مصرف شود.

دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازاییبا روش های نوینی درمان ناباروری و درمان بیماری های زنان و زایمان طبیعی و سزارین را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۰۳۲۳۹۶ و ۰۲۱۸۸۰۳۰۳۱۰ و ۰۲۱۴۴۰۷۹۱۳۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

مصرف فولیک اسید یا ویتامین B9 در بارداری

مصرف اسید فولیک در اوایل بارداری اهمیت بالایی دارد. کمبود ویتامین B9 در بارداری می تواند منجر به تولد نوزاد با وزن بسیار پایین شود. یا در مواردی می تواند منجر به زایمان زودرس، آنمی یا کم خونی و یا نقص لوله عصبی شود. در بسیاری از موارد برای مادر مکمل اسید فولیک تجویز می شود. این ویتامین در لوبیا، مرکبات، غلات کامل، سبزیجات برگ دار سبز رنگ،کاهو، گل کلم ،چغندر و … یافت می شود.

منبع: https://www.passeportsante.net/fr/Nutrition/Dietes/Fiche.aspx?doc=diete-grossesse

درباره دکتر عطار شاکری ، متخصص زنان ، زایمان و نازایی

دکتر بهناز عطار شاکری فارغ التحصیل سال ۷۶ از دانشگاه تهران _ دوره تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشگاه تهران _ دارای رتبه دوم بورد تخصصی کشوری (سال ۸۱) _ دوره فلوشیپ فوق تخصصی نازایی - لاپاروسکوپی، هیستروسکوپی IVF از دانشگاه تهران (سال ۸۳-۸۴) _ دارای سابقه کار از سال ۸۵ در مطب ملاصدرا و بیمارستان پیامبران از سال ۸۲ و از سال ۸۸ در بیمارستان دی به صورت پزشک مهمان می باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • چهار × 1 =