روش های درمان ناباروری

یکی از مشکلاتی که گریبان گیر زندگی زوج ها شده، ناباروری یا نازایی می باشد، با پیشرفت علم پزشکی علل ناباروری زنان سریع تشخیص و درمان داده می شود.

علل ناباروری

• عدم وجود اسپرم یا مایع منی در آقایان
  • زنده و فعال نبودن اسپرم ها
  • زمان نامناسب برای اعمال لقاح
  • اختلال و ناهنجاری در لوله های رحمی یا فالوپی
  • نبود محیط مناسب برای لقاح
  • جراحی های رحمی
  • عفونت و بیماری در دستگاه تناسلی آقایان یا خانم ها

زمان مناسب برای بارداری

امروزه درمان نازایی را باید زود بررسی نمود و برای این منظور بهتر است که به یک متخصص زنان با تجربه و حاذق مراجعه شود و علت را تشخیص و درمان نمود. در صورت بروز هر یک از علائم زیر باید سریع به متخصص زنان یا پزشک مربوطه مراجعه شود، از جمله موارد :

• داشتن عفونت یا ضربه دیدن بیضه ها ، تحت عوامل مختلف
  • علل ژنتیکی و وراثتی
  • سابقه چسبندگی در ناحیه شکم یا جراحی های رحمی در برخی از خانم ها
  • افزایش سن

روش های درمان ناباروری

درمان ناباروری با جراحی: یکی از روش های مناسب برای از بین بردن برخی از مشکلات رحمی  در خانم ها مانند: تومور، کیست، فیبروم و… یا بیماری هایی در آقایان مثل: واریکوسل، بیضه نهفته و… انجام جراحی با روش لاپاراسکوپی مناسب می باشد.

درمان ناباروری با روش IVF : از روش IVF زمانی استفاده می شود که درمان با دارو یا روش های دیگر موثر نبوده باشد، این روش آزمایشگاهی ، با مصرف برخی از داروها و انجام سونوگرافی در روز سوم سیکل قاعدگی خانم ها، انجام می شود. ابتدا اقدام به تحریک تخمدان برای آزادسازی تخمک سالم می کنند، اما اگر مشکل از آقایان باشد، اسپرم را فعال می کنند. سپس در آزمایشگاه مجهز تخمک گرفته شده را با اسپرم ترکیب می کنند و بعد از ۷۲ ساعت در رحم قرار می دهند. درمان ناباروری با روش IVF  بسیار موفقیت آمیز می باشد.

درمان ناباروری با روش IUI: چنانچه اسپرم آقایان فعال باشد، با تزریق هورمون به خانم در داخل رحم ، اقدام به تحریک تخمدان برای آزاد سازی تخمک سالم می کنند، سپس اسپرم آماده شده توسط کاتتر مخصوص داخل رحم خانم منتقل می شود. روش    IUIیکی از روش هایی است که درصد موفقیت در آن زیاد می باشد.

برخی از خدمات  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی

با تشکر مدیریت سایت دکتر بهناز عطار شاکری متخصص ناباروری – زنان و زایمان