ساعات کاری : روز های زوج 16:30 الی 21:00 چهارشنبه ها 10:30 الی 15:00
(021) 88032396 - 88030310

روزه گرفتن خانم های باردار در ماه رمضان

توصیه های دکتر بهناز عطار شاکری متخصص زنان به خانم های باردار در ماه رمضان:

خیلی از خانم های باردار سئوال می کنند که آیا در ماه رمضان می توانند روزه بگیرند یا نه؟

دوران بارداری به سه قسمت تقسیم می شود: سه ماهه اول، سه ماهه دوم و سه ماهه سوم بارداری

روزه گرفتن در سه ماهه اول بارداری ممنوع!

خانم هایی که در سه ماهه اول بارداری هستند به دلیل اینکه بیشترین رشد جنین به وسیله گلوکزی که از مادر به جنین می رسد انجام می شود، و در اثر روزه داری کتون در خون مادر بالا می رود و روی سیستم عصبی و هوش نوزاد اثر می گذارد بهتر است که مادر روزه نگیرد و تقریبا می توان گفت که در سه ماهه اول بارداری روزه گرفتن ممنوع است.

روزه گرفتن خانم های باردار در ماه رمضان

روزه گرفتن در سه ماهه دوم بارداری

مادرانی که مشکل خاصی ندارند یعنی وزن جنین کم نیست، دیابت و فشار خون ندارند، مادر کم وزن نیست، کم خونی ندارند و سابقه حاملگی ناموفق ندارند، با مشورت با پزشک خود می توانند روزه بگیرند.

البته وعده های غذایی این دست از مادران، البته تعداد وعده هایی غذایی بعد از افطار و بین افطار و سحر باید بیشتر باشد. بیشتر از مواد طبیعی، آبمیوه ها، چهار مغز و در وعده شام از پروتئین ها استفاده کنند. مواد غذایی قندی را کمتر کنند و مایعات به اندازه کافی بنوشند.

البته در این زمان باز هم باید به پزشک خود مراجعه کنند و علائمی مثل سرگیجه، تهوع، استفراغ و سر درد دارند و یا اینکه پزشک متخصص زنان متوجه شود که وزن جنین به اندازه کافی بالا نرفته، نباید روزه بگیرند.

روزه گرفتن در سه ماهه سوم بارداری ممنوع !

چون بیشترین افزایش وزن و رشد جنین در این سه ماه است باز هم توصیه می شود سه ماهه سوم هم روزه نگیرند زیرا احتمال وزن کم جنین و شروع زودرس درد های زایمانی بیشتر دیده می شود. همچنین ترشح شیر در مادر بعد از زایمان کمتر خواهد شد. پس بهتر است این خانم ها هم روزه نگیرند.

دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی با روش های نوینی درمان ناباروری و درمان بیماری های زنان و زایمان طبیعی و سزارین را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۰۳۲۳۹۶ و ۰۲۱۸۸۰۳۰۳۱۰ و ۰۲۱۴۴۰۷۹۱۳۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

روزه گرفتن در شش ماهه اول بعد از زایمان

در شش ماهه اول بعد از زایمان در دوران شیردهی هم به علت اینکه روزه داری روی ترشح شیر و رشد جنین تاثیر دارد، بهتر است روزه گرفته نشود.

آمادگی های قبل از روزه گرفتن در بارداری

اگر در دوران بارداری هستید و قصد دارید در ماه رمضان روزه بگیرید به نکات زیر از زبان دکتر بهناز عطار شاکری را توجه کنید:

• درباره روزه گرفتن در دوران بارداری حتما با پزشک خود صحبت کنید. از پزشک خود بخواهید وضعیت سلامت شما را از لحاظ دیابت بارداری و کم خونی مورد بررسی قرار دهد.
  • در هنگام روزه داری حتما قند خون خود را زود به زود کنترل کنید.
  • در صورتی که به کاری مشغول هستید، از کارفرمای خود بخواهید زمان بیشتری را برای استراحت برای شما در نظر بگیرد.
  • وزن خود در زمان روزه داری کنترل کنید.
  • قبل از شروع روزه داری، اگر به صورت معمول از نوشیدنی های حاوی کافئین مثل، قهوه، نوشابه، شکلات، چای سبز و … استفاده می کردید، برای پیشگیری از سردرد، مصرف این نوشیدنی ها را کم کنید. ذکر این نکته ضروری است که زنان باردار نباید بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین یعنی ۲ فنجان نسکافه در روز مصرف کنند.
  • بهتر است برای داشتن یک برنامه تغذیه ای مناسب حتما از یک مشاور تغذیه کمک بگیرید.
  • قبل از رسیدن ماه رمضان کارها و خرید های خود را انجام دهید.
  • مواد غذایی مصرفی خود در طول روز را در یک برگه بنویسید تا بدانید چه مواد غذایی را کمتر و چه مواد غذایی را بیشتر می خورید.

بیشتر بخوانید: استفراغ شدید بارداری نیاز به درمان دارد ؟ ، علائم بارداری

علائم خطر روزه در بارداری

اگر در هنگام روزه داری علائم زیر را مشاهده کردید فورا با پزشک تماس بگیرید:

• در صورتی که احساس کردید حرکت جنین تغییر کرده، زیاد حرکت نمی کند یا لگد نمی زند.
  • احساس دردهای انقباضی که از علائم زایمان زودرس است.
  • اگر متوجه شدید که در دوران روزه داری وزن اضافه نمی کنید و دائم کاهش وزن دارید.
  • اگر احساس کردید سردرد، تب و درد در قسمت های مختلف بدن دارید.
  • اگر حالت تهوع داشتید.
  • اگر علائم کم آبی داشتید. علائم کم آبی شامل، تشنگی شدید، ادرار کم، بوی بد ادرار، ادرار تیره رنگ و … این علائم ممکن است به دلیل عفونت دستگاه ادراری و مشکلات دیگر باشد.
  • اگر علائم سرگیجه، گیجی، ضعف یا خستگی شدید داشتید و بعد از استراحت نیز خوب نشدید، روزه خود را باطل کرده و آب حاوی نمک و شکر بخورید و سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.
علائم خطر روزه در بارداری

سخن پایانی

افرادی که اصرار دارند در سه ماهه دوم روزه بگیرند، بهتر است که حتما در این فاصله به پزشک مراجعه کنند، فعالیت های خودشان را کمتر کنند، بیشتر در خانه بمانند و مایعات به اندازه کافی بخصوص آبمیوه های طبیعی را بیشتر استفاده کنند.

با تشکر مدیریت سایت  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی.

راه های ارتباطی با دکتر بهناز عطار شاکری

شماره تماس:  ۸۸۰۳۲۳۹۶-۸۸۰۳۰۳۱۰(۰۲۱)

آدرس مطب: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، روبروی بیمارستان بقیه الله، پلاک ۱۹۳

آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/doctor_shakeri/