دیابت بارداری

دیابت بارداری ، از انواع بیماری های دیابت است که همیشگی نبوده و تنها در دوران بارداری برای خانم ها ایجاد می شود. این بیماری یکی از بیماری های شایع در زنان باردار است که در ۲ تا ۷ درصد خانم های باردار مشاهده می شود. به همین دلیل دکتر بهناز عطار شاکری ، جراح و متخصص زنان و زایمان توصیه می نماید که خانم ها شناخت کافی در مورد این مساله داشته و درصورت مشاهده علائم آن به پزشک متخصص مراجعه نموده و تحت کنترل باشند.

دیابت بارداری

دلیل ایجاد دیابت در دوران بارداری

در دوران بارداری افزایش سطح هورمون ها در بدن افزایش یافته و ممکن است که مشکلاتی را برای بدن ایجاد نمایند . یکی از این مشکلات این است که هورمون ها استفاده از انسولین را در بدن سخت کرده و لوزالمعده را بر این می دارد که انسولین بیشتری تولید نماید. در تعدا زیادی از خانم های باردار پانکراس انسولین بیشتری تولید کرده و مشکلی در این رابطه ایجاد نمی شود ولی در تعداد کمی از خانم های باردار، اگر پانکراس نتواند اینکار را انجام دهد ، سطح گلوکز در خون بالا رفته و دیابت بارداری رخ می دهد. در بیشتر زنانی که به دیابت بارداری مبتلا هستند ، بعد از زایمان این مشکل برطرف می شود ولی ممکن است که دیابت بارداری در حاملگی های بعدی نیز اتفاق بیفتد.

تأثير ديابت بر روند بارداری

معمولا بیشتر خانم هایی که در دوران بارداری خود دیابت بارداری را تجربه می نمایند ، کودکان سالمی به دنیا می آورند . چرا که این بیماران تحت نظر پزشک متخصص بوده و سطح قند خون آن ها با استفاده از ورزش ، رژیم غذایی مخصوص و در صورت لزوم تزریق انسولین کنترل می شود.

در صورتی که دیابت بارداری کنترل نشود ، می تواند هم برای مادر و هم برای کودک مشکلاتی را ایجاد نماید. در بیشتر موارد با افزایش قند خون مادر ، قند خون جنین نیز افزایش یافته و در نتیجه لوزالمعده برای کنترل آن انسولین بیشتری ترشح می نماید. این مساله باعث می شود که در بدن جنین چربی بیشتری تولید شود که در قسمت بالاتنه بیشتر می شود.

افزایش وزن جنین در قسمت بالاتنه ، ماكروزومي نامیده می شود که جنین در این حالت ممکن است خیلی بزرگ شود به طوری که نتواند در هنگام زایمان از کانال زایمان طبیعی خارج شود. گاهی نیز ممکن است که سر کودک وارد کانال شود ولی شانه هایش گیر کند که در این صورت پزشک از روش های خاصی استفاده می نماید.

علائم دیابت بارداری

یکی از نگرانی هایی که در رابطه با دیابت بارداری وجود دارد این موضوع است که علائم دیابت بارداری شبیه به سایر علائم بارداری بوده و تشخیص آن مشکل است. در صورت مشاهده هریک از علائم افزایش اشتها ، تشنگی زیاد ، تکرر ادرار به میزان زیاد ، عفونت های مثانه و واژن و غیره ، قند خون بالا ، تغییرات غیرعادی وزن و احساس خستگی ، مادر باید سریعا به پزشک مراجعه نماید. با انجام آزمایش های قند خون دیابت بارداری قابل  تشخیص خواهد بود.

با تشکر مدیریت سایت  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی.