تفاوت جراحی باز با لاپاراسکوپی

تفاوت جراحی باز با لاپاراسکوپی چیست؟ آیا جراحی لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز مزایایی دارد یا خیر؟ عوارض کدام یک بیشتر است؟ دوره نقاهت بعد از عمل در هر کدام از این روش ها چقدر طول می کشد؟ جراحی باز به معنای بریدن قسمتی از شکم به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر بوده و به گونه ایست که اندام های داخلی بدن به اندازه لازم قابل مشاهده و بررسی باشند. بیشتر درد جراحی باز به دلیل بزرگی محل برش بوده و تا اتمام بهبود بخیه این درد با بیمار همراه است. در نتیجه نیاز است تا بیمار پس از جراحی به مدت ۲ روز در بیمارستان بستری شده و پس از مرخص شدن بیمار نیز در برخی موارد نیاز است تا به مدت ۶ هفته وی استراحت کرده و بعد از آن به فعالیت های روزمره و کار روتین خود بازگردد.

به علاوه توضیحات مذکور، از دیگر معایب جراحی باز می توان به دوره نقاهت طولانی و احتمال ابتلای بیمار به عفونت ها و چسبندگی های برخی ارگان های بدن اشاره کرد. این موارد به دلیل باز بودن اندام های داخلی و ارتباط با محیط بیرونی به مدت طولانی می باشد. با وجود این عوارض در جراحی باز، این نوع عمل همچنان برای جراحی بسیاری از سرطان ها و توده های بزرگ موجود در ناحیه لگن کاربردی می باشد.

تفاوت جراحی باز با لاپاراسکوپی

آیا جایگزینی برای جراحی باز وجود دارد؟

جایگزین روش جراحی باز ، جراحی لاپاراسکوپی می باشد. تفاوت جراحی باز با لاپاراسکوپی قطعاً میزان مهارت و تجربه و تخصص بالای جراح لاپاراسکوپی می باشد. این جراحی نسبت به جراحی باز نیازی به ایجاد برش های وسیع و بزرگ نداشته و راهی موثر و ایمن می باشد.

جراحی لاپاراسکوپی

اکثر جراحی های لاپاراسکوپی شامل حدوداً ۳ برش به طول نیم سانتی متر تا یک سانتی متر می باشد. اولین برش در قسمت نزدیک به ناف ایجاد شده که لاپاراسکوپ (وسیله ای که به تلسکوپ و دوربین و یک منبع نوری متصل است) وارد شکم می شود. این اقدام به پزشک این امکان را می دهد تا تمامی مراحل جراحی را در مانیتور مشاهده کرده و تسلط بیشتری به مشکلات پیش رو در جراحی و انجام اقدامات مورد نیاز داشته باشد. حدوداً دو برش دیگر به اندازه ی نیم تا یک سانتی متر در دو طرف شکم ایجاد می گردند که تعداد دقیق آن بستگی به نوع جراحی و منطقه مورد جراحی دارد. معمولاً با سه برش این جراحی قابل انجام است.

تفاوت جراحی باز با لاپاراسکوپی قطعاً میزان مهارت و تجربه و تخصص بالای جراح لاپاراسکوپی می باشد. دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی با روش های نوینی جراحی لاپاراسکوپی را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۰۳۲۳۹۶ و  ۰۲۱۸۸۰۳۰۳۱۰ و ۰۲۱۴۴۰۷۹۱۳۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

مزایای جراحی لاپاراسکوپی

در این روش نیازی به ایجاد برش های وسیع و دردهای طاقت فرسا ی بعد از آن نمی باشد. همچنین در روش جراحی باز برای مقابله با درد زیاد بیمار به خاطر وجود برش های عمیق و وسیع، نیاز به تزریق انواع مسکن ها و آرام بخش ها می باشد که آنها هم عوارض مخصوص به خود را دارند. ولی در جراحی لاپاراسکوپی درد بسیار کمتر است. اکثر جراحی های مربوط به زنان می توانند با تکنیک لاپاراسکوپی انجام گیرند مانند لاپاراسکوپی کیست تخمدان ، هیسترکتومی ، لاپاراسکوپی آندومتریوز و فیبروم ها و غیره. از مزایای دیگر جراحی لاپاراسکوپی می توان به ایجاد برش کوچکتر و درد کمتر و مدت بستری کوتاه تر و دوره نقاهت سریع تر اشاره کرد.

پیچیدگی های این روش نسبت به جراحی باز ، در صورتی که توسط متخصص متبحر انجام گیرد به مراتب کمتر است. شواهد کافی برای ارجحیت جراحی لاپاراسکوپی آندومتریوز، جراحی لاپاراسکوپی کیست تخمدان و … نسبت به جراحی های باز وجود دارد. همچنین در رابطه با  لاپاراسکوپی و بارداری می توان با درمان مشکلات رحمی با لاپاراسکوپی ، بارداری را امکان پذیر کرد.

عوارض لاپاراسکوپی

از جمله معایب لاپاراسکوپی می توان به طولانی تر بودن زمان جراحی نسبت به جراحی باز اشاره کرد. این مورد بر میزان موفقیت این جراحی نمی کاهد ولی احتمال ایجاد لخته های خونی و عفونت های ایجاد شده در اثر زخم شدن اندام های داخلی افزایش می یابد. این جراحی خطراتی را برای بیماران مبتلا به آپنه شدید و یا بیماران قلبی ایجاد می کند و بهتر است که انجام نگیرد. با این حال پزشک جراح مناسب ترین راه جراحی را به بیمار پیشنهاد داده و با توجه شرایط جسمی بیمار و سابقه برخی بیماری ها در وی، به بهترین وجه درمان انجام می گیرد.