ساعات کاری : روز های زوج 16:30 الی 21:00 چهارشنبه ها 10:30 الی 15:00
(021) 88032396 - 88030310

تاثیر برخی از عفونت ها در نازایی

تاثیر برخی از عفونت ها در نازایی

یکی از مسائلی که تاثیر زیادی در نازایی زنان دارد عفونت در ناحیه دستگاه تناسلی زنان است که این عفونت می تواند هم داخلی و هم خارجی دستگاه تناسلی اتفاق بیفتد.

سیستم دستگاه تناسلی زنان

همانطور که گفته شد دستگاه تناسلی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود.

بخش خارجی آن از واژن، دهانه رحم که این قسمت های بیشتر در معرض عفونت و آلودگی قرار دارد. عفونت در این نواحی تاثیر زیادی در نازایی نداره و با درمان های ساده قابل برطرف شدن است.

بخش داخلی دستگاه تناسلی که از رحم، تخمدان و لوله های رحمی تشکیل شده است. آلودگی در این نواحی معمولا از طریق رابطه جنسی آلوده، خون و … می باشد که نوع میکروب و باکتری آن با نوع آلودگی بخش خارجی دستگاه تناسلی متفاوت است.

این غفونت ممکن است باعث بروز آسیب هایی به لوله رحمی شده و باعث بسته شدن این مسیر شود. نقش لوله های رحمی برای انتقال تخمک به رحم و باروری توسط اسپرم بسیار پر اهمیت است.

میزان تاثیر عفونت لوله های رحمی در نازایی 10 درصد می باشد.

نشانه های عفونت در بخش داخلی دستگاه تناسلی برعکس بخش خارجی دستگاه تناسلی دیر بروز می کند و در مواردی که خفیف یا متوسط باشد هیچ علائمی ندارد.

بنابراین به خانم ها توصیه می شود هر 6 تا یکسال برای انجام دادن چکاپ به متخصص زنان مراجعه نمایند.

دلایل اصلی ناباروری در زنان

بیشتر بخوانید:

درمان قطعی ناباروری

زخم دهانه رحم و درمان آن

آیا بیماری های التهاب لگنی باعث نازایی می شود؟

بیماری های التهابی لگن زمانی رخ می دهد که عفونت از واژن به رحم، تخمدان و لوله های فالوپ منتقل می شوند. ترشح غلیظ واژن، درد در ناحیه پایین کمر، بوی بد، تب و لرز، درد و خونریزی در اثر رابطه جنسی، ادرار دردناک است. در صورت درمان نکردن باعث ایجاد زخم های شدید و عفونت در لوله های فالوپی شده و در روند باروری اختلال ایجاد می کند.

عفونت قارچی واژن

دومین مورد از عفونت باکتریایی، عفونت قارچی در زنان است که با استفاده از آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. قارچ ها انواع مختلفی دارند که در م

حیط های گرم و مرطوب رشد کرده و باعث بروز عفونت می شوند.

مصرف بیش از اندازه شکر، رژیم نامناسب، استفاده از قرص ضد بارداری، حمام عمومی، لباس زیر تنگ و استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد عفونت می شوند. در صورتی که عفونت های قارچی درمان شود، مشکلی در باروری ایجاد نخواهد کرد اما در صورتی که درمان نشود باعث بروز ناباروری می شود.

پیشگیری از ابتلا به عفونت های تناسلی

در صورتی که از عوامل مستعد کننده مثل آی یو دی استفاده می کنید حتما با پزشک مشورت کنید و در صورت وجود مشکل یا عارضه ی خاص هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. از برقرار کردن تماس جنسی آلوده پرهیز کنید. در صورت بروز علائم عفونت به پزشک مراجعه کرده و هر شش تا یکسال برای چکاپ به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازایی با روش های نوینی درمان ناباروری و درمان بیماری های زنان و زایمان طبیعی و سزارین را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02188032396 و 02188030310 و 02144079131 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان

طبق اظهارات متخصص زنان عفونت های دستگاه تناسلی قابل درمان هستند و با توجه به تکنیک های باروری، هیچگونه نازایی که بر اساس عفونت باشد وجود ندارد. می توان گفت این عفونت ها احتمال باروری را کاهش می دهد اما به صورت مطلق باعث نازایی نمی شود.

نتیجه گیری

در صورتی که با کوچکترین علائمی از عفونت دستگاه تناسلی مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه کنید و آن را درمان کنید. درمان به موقع باعث جلوگیری از نازایی احتمالی در خانم ها می شود و در صورت درمان نکردن ممکن است مراحل باروری را به تاخیر بیاندازد.

خانم هایی که دچار عفونت شده اند نیاز است که در فاصله های مشخص شده توسط متخصص زنان به پزشک مراجعه کرده تا پزشک بررسی های لازم را انجام دهد.

راه های ارتباطی با دکتر بهناز عطار شاکری

شماره تماس:  88032396-88030310(021)

آدرس مطب: تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، روبروی بیمارستان بقیه الله، پلاک ۱۹۳

آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/doctor_shakeri/