بیماری های رحم زنان

بیماری های رحم زنان امروزه بسیار شایع بوده و تقریبا بیشتر از نیمی از زنان به آن مبتلا هستند. این بیماری ها علل مختلف داشته و در برخی موارد مربوط به رعایت بهداشت می باشد. برای پی بردن به این بیماری ها باید به طور مرتب به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و بهداشت فردی رعایت شود. غالبا این بیماری ها از زمان شروع روابط جنسی  مشاهده شده و در دوران یائسگی ابتلا به  آن افزایش می یابد. در اینجا بیماری های مربوط به رحم را بررسی می کنیم.

بیماری-های-رحم-زنان

بیماری های رحم زنان

۱٫ کیست های بدخیم

توده های در رحم همه خانم های جوان و مسن دیده می شود که برخی خوش خیم و برخی بدخیم هستند.کیست های بدخیم خطرناک می باشد و باید درمان شود .مهم ترین علایم این کیست ها :

 احساس درد درد هنگام ادرار

 احساس درد در قسمت لگن

 داشتن روابط جنسی همراه با درد

 مشاهده خونریزی زیاد در دوران قاعدگی و بعد از یائسگی

۲٫عفونت آندومتریت

این بیماری با ایجاد عفونت در ناحیه مخاط رحم ایجاد می شود. این بیماری دارای علائمی نظیر:

 خروج ترشحات از  مهبل

 خونریزی های نامنظم

 احساس درد در ناحیه زیر شکم

 احساس درد در هنگام ادرار

 احساس ضعف در بدن

 داشتن تب

۳٫سرطان رحماین نوع سرطان معمولا در سنین بالای ۵۰ سال مشاهده می شود. این سرطان در ناحیه مجرای تناسلی موجود در رحم ایجاد می شود. این بیماری دارای علائمی به شرح ذیل است:

 بزرگ شدن اندازه رحم

 مشاهده خونریزی پس از یائسگی

 خونریزی نامرتب در دوران قاعدگی زنانی که دارای خونریزی مرتب می باشند.

۴٫پولیپ مخاط رحم

در این نوع بیماری عضلات درگیر رحم در دوران قاعدگی دچار گرفتگی شده و در میزان خونریزی تاثیر می گذارد. در مواردی باعث خونریزی کمی در دوران قاعدگی شده و در مواردی باعث افزایش خونریزی می شود.

۵٫ چسبندگی رحم

چسبندگی رحم از علل ناباروری در زنان می باشد و در بین زنان بسیار دیده می شود. این بیماری دارای علائمی نظیر:

 نامنظم بودن دوره قاعدگی

 قطع ناگهانی یا کاهش خونریزی در دوران قاعدگی

 احساس درد در ناحیه لگن

 سقط های پی در پی جنین

۶٫ افتادگی رحم

این بیماری مخصوصا در دوران یائسگی ایجاد می شود. این بیماری در اثر عواملی به شرح ذیل به وجود می آید:

 یبوست مداوم

 افزایش وزن در طولانی مدت

 وارد آوردن فشار زیاد به ناحیه تحتانی شکم

 کاهش و عدم وجود هورمون استروژن

با تشکر مدیریت سایت  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی.