ساعات کاری : روز های زوج 16:30 الی 21:00 چهارشنبه ها 10:30 الی 15:00
(021) 88032396 - 88030310

اهمیت مصرف اسیدفولیک قبل بارداری

آیا برای بارداری اقدام نموده اید؟

با مراجعه به  بهترین متخصص زنان در شمال تهران برایتان مصرف فولیک اسید قبل از بارداری تجویز شده است ؟

شاید این سوال در ذهن شما باشد که مصرف قرص های مکمل چه نقشی در بارداری دارد ؟

ضرورت استفاده از قرص فولیک اسید چیست ؟

 

معمولا سه ماه قبل از بارداری مصرف فولیک اسید توسط متخصص زنان تجویز می شود .

مصرف این قرص در دوران بارداری نیز با توجه به شرایط فرد باردار مورد استفاده خواهد بود . فولیک اسید در حقیقت فرمی ساختگی از ویتامین b9 هست که برای تشکیل لوله های عصبی جنین مورد استفاده قرار می گیرد .

فولیک اسید همچنین بیماری ها و نقص های مادرزادی را از بین می برد و مانع از بروز آن ها بر روی جنین می شود.

 

چرا باید فولیک اسید مصرف کنیم ؟

فولیک اسید ها نقش به سزایی در رشد عصبی جنین دارد ، حتی پیش از تشکیل جنین نیاز است تا مقدار مشخصی از این ماده مفید در بدن باشد ، این دارو برای رفع مشکلات بسیار جدی مغزی مثل آنانسفالی و مشکلات نخاعی مانند اسپینا بیفیدا در جنین مورد استفاده قرار می گیرد و اسیب های احتمالی جنین را کنترل می نماید.

 

همانطور که می دانید سیستم عصبی جنین در اولین مراحل بارداری اتفاق می افتد بنابراین لزوم این دارو از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

 

در زنانی که پیش از دوره ی بارداری و تا سه ماهه اول این دارو را مصرف می کنند ، احتمال پدید آمدن نقص های عصبی در جنین به صورت نادر رخ خواهد داد و یا احتمال آن بسیار ضعیف خواهد بود .

 

مزایای استفاده از اسید فولیک 

حتما باید این دارو را مورد مصرف قرار دهید ، زیرا بدن شما به این مادۀ مغذی برای تولید گلبول‌های قرمز و پیشگیری نوع خاصی از کم‌خونی نیاز دارد. همچنین فولیک اسید برای تولید، ترمیم و کارکرد dna ضروری است. مصرف میزان کافی فولیک اسید به خصوص برای رشد سریع جفت و کودکتان مهم است. ممکن است علائمی از کمبود فولیک اسید احساس نکنید اما علائمی مانند :

  •  اسهال
  • کم‌خونی
  • بی‌اشتهایی
  • از دست دادن وزن
  • ضعف
  • احساس درد در زبان
  • احساس سردرد
  • تپش قلب
  • تغییر خلق و خو

همراه داشته باشید اما به طور کلی می تواند بدون هیچ علامتی فقر فولیک اسید در بدنتان ایجاد شود . بنابراین برای رشد جنین نیاز است تا میزان کافی از فولیک اسید وارد بدن شود . مصرف فولیک اسید به صورت روزانه مورد مصرف قرار می گیرد.

مقدار مجاز اسید فولیک در طول بارداری

برای جلوگیری از  ابتلای کودکان به نقص‌های لوله ی عصبی باید مقدار  ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید به صورت روزانه مصرف شود.

سعی کنید از از حدود یک ماه قبل از اقدام به بارداری مصرف فولیک اسید را شروع کنید.   ب

توصیه می شود در افرادی که در سن بارداری قرار دارندبه صورت روزانه ۴۰۰ میلی گرم فولیک اسید استفاده نمایند، برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که در دوران بارداری مصرف فولیک اسید به حداقل ۶۰۰ میکروگرم در روز افزایش داده شودمیزان قابل مصرف با توجه به شرایط افراد متغیر خواهد بود.

همچنین ممکن است داروها و ویتامین هایی که در دوران بارداری مورد نیاز است حاوی فولیک اسید باشد. در غیر این صورت ممکن است برای تأمین میزان لازم فولیک اسید روزانه، علاوه بر مولتی‌ویتامین‌ها، قرص‌های فولیک اسید را برای شما تجویز کند که حاوی ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید لازم برای شماست.

 

فولیک اسید قبل از بارداری

مصرف خودسرانه مکمل ها و ویتامین ها به انضمام فولیک اسید قبل از اقدام به بارداری ممنوع می باشد و باید توسط متخصص زنان برایتان تجویز شود . مقدار و میزان مصرف فولیک اسید برای زنان با توجه به شرایط آن ها متفاوت خواهد بود . عواملی که در مقدار مصرفی فولیک اسید موثر هستند شامل موارد زیر خواهد بود :

 

افرادی که دارای اضافه وزن هستند:  کودکان مبتلا به نقص لوله ی عصبی در زنان چاق بیشتر دیده می شود . برای کنترل و جلوگیری از ابتلای کودک به نقص های عصبی ممکن است متخصص زنان مقدار های بیشتر از۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید در روز مصرف کنید.

سابقه ی تولد نوزاد با مشکلات نقص لوله عصبی

  در صورتی که پیش از بارداری کودکی با نقص لوله ی عصبی به دنیا آورده باشید ، لازم است تا برای پیشگیری از بروز مجدد این مشکل روزانه ۴۰۰۰ میکروگرم فولیک اسید مصرف نمایید . حتماً در مورد وضعیت سلامت و سوابق پزشکی خود به پزشکتان توضیح دهید و پیش از تلاش برای باردار شدن با او ملاقات کنید.

دو قلویی یا چند قلویی : در صورتی که فرد باردار باشد و بارداری دو یا چند قلو داشته باشد میزان فولیک اسید روزانه افزایش می یابد ، حداقل روزی ۱۰۰۰ میلی گرم نیاز است.

افراد دیابتی

چه مواد غذایی حاوی فولیک اسید هستند

برخی از مواد غذایی هستند که محتوی فولات اند ، اما در زمان طبخ و یا استفاده مقدار قابل توجهی از آن کاسته می شود . بنابراین نمی توان جذب این ماده ی موثر را تنها از طریق مواد غذایی تامین نمود .

ولی به طور کلی مواد غذایی زیر حاوی فولیک اسید با مقادیر مختلف هستند:

  • عدس
  • آووکادو
  • مرکبات و آب مرکبات
  • لوبیا، نخودفرنگی و آجیل
  • سبزیجاتی که دارای رنگ سبز تیره هستند مانند بروکلی، اسفناج، کلم‌پیچ، برگ‌های شلغم، بامیه، کلم بروکسل یا کلم فندقی و مارچوبه

برای دریافت مشاوره قبل و بعد از بارداری می توانید به دکتر  بهناز عطار شاکری متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید .

 

 

پاسخ

نوزده − چهارده =

Call Now Button