انواع کیست تخمدان

کیست  تخمدان از نسج زیاد تخمدان تولید می شوند. این کیست ها معمولا خوش خیم و بی ضرر هستند، کیست تخمدان معمولا درد چندانی ندارد، چنانچه کیستی پاره شود دچار خونریزی شدید همراه با درد می شود. مواد تشکیل دهنده این کیست ها مایع یا خون است. برای درمان این کیست بیمار باید توسط پزشک معالج جراحی شود.

انواع کیست تخمدان

کیست دارای انواع فراوانی است  شایع ترین آن ها عبارتند از:

کیست درموئید: این کیست ضخیم چربی در خانم های جوان اتفاق می افتد که یک نوع تومور خوش خیم است. امکان التهاب در آن زیاد است که منجر به درد در ناحیه شکم می شود. و با انجام سی تی اسکن و ام آر آی مشخص می شود.

کیست جسم زرد:  این کیست در یک تخمدان اتفاق می افتد، و با آزاد شدن تخمک از فولیکولی رخ می دهد وجسم زرد را تشکیل می دهد. چنانچه منافذ این فولیکولی بسته باشد این مایع که خون است آزاد نمی شود .

کیست فولیکولی:  وقتی این کیست رخ می دهد تخمک گذاری اتفاق نمی افتد، در نتیجه خانم حامل این کیست نابارور است . پاره شدن این کیست می تواند درد شدیدی را در تخمدان ایجاد کند. این کیست در زمان سیکل قاعدگی در خانم ها رخ می دهد. این کیست ها نشانه ای ندارد و طی چند ماه برطرف می شود.

کیست اندومتریوئید: این کیست بزرگ شکلاتی رنگ که در زمان سیکل قاعدگی رخ می دهد، در تخمدان اتفاق می افتد، که با درد در ناحیه لگن همراه است. نوعی بافت است که در خارج از رحم رخ می دهد.

کیست هموراژیک: این نوع کیست با خونریزی تخمدان رخ می دهد، این کیست درد شدیدی دارد.

علایم ونشانه های کیست تخمدان

درد شدید لگن

درد یا نفخ شکم

متورم شدن  شکم

انسداد یا دفع خیلی شدید

سیکل قاعدگی که همراه با استفراغ و سوزش معده باشد

تب بالا

سرگیجه

تنفس سریع

راه های درمان کیست تخمدان

این کیست ها قابل پیشگیری نیستند ولی در صورت درمان نکردن آن  دچار سرطان تخمدان یا ناباروری می شوند. اما کیست درموئید عارضه ای ندارد و  می توان در زمان یائسگی آن را درمان کرد. کیست تخمدان  توسط پزشک زنان و زایمان سریع تشخیص داده می شود. که از طریق سونوگرافی قابل مشاهده اند اما کیست هایی هستند که در سونوگرافی مشخص نمی شوند  و با انجام سی تی اسکن ، ام آر آی ، عکس برداری، غربالگری وآزمایش خون در زمان بارداری مشخص می شوند.

برخی از خدمات  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی

با تشکر مدیریت سایت دکتر بهناز عطار شاکری متخصص ناباروری – زنان و زایمان