اندومتریوز

اندومتریوز نوعی بیماری زنان می باشد که در صورت عدم درمان باعث نازایی در انها می شود. در مواقعی که بافت داخلی رحم از محل اصلی خود خارج شده و شروع به رشد کند این بیماری ایجاد می شود. اندومتریوز در همه بدن جز عضو طحال می تواند رشد کند ولی بیشترین جایی که می تواند تولید شود در لگن می باشد. در صورتی که این بافت به رشد خود ادامه دهد باعث تحریک بافت های اطراف خودد شده و در نهایت باعث چسبندگی در بافت ها می شود. زمانی که اندومتریوز دارید دردهای شدیدی در زمان پریود احساس می کنید. در این صورت حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

علائم اندومتریوز

1. احساس درد در ناحیه لگن
  2. احساس درد شدید در دوران قاعدگی ( در برخی مواقع با احساس درد در لگن) که به آن دیسمنوره می گویند.
  3. گرفتگی عضلات مخصوصا قبل و بعد از دوران قاعدگی
  4. احساس درد در هنگام رابطه جنسی یا بعد از آن
  5. احساس درد در هنگام ادارار کردن
  6. خارج شدن خونریزی بیش از حد طبیعی در دوران قاعدگی
  7. احساس خستگی مفرط ، اسهال یا یبوست و حالت تهوع در دوران قاعدگی
  8. نازایی در برخی موارد

برخی از پزشکان بر این نظر می باشند که در صورت وجود اندومتریوز در زن متاهل هر چه سریعتر برای بارداری اقدام کند .

علل اندومتریوز

1. برگشت خون قاعدگی به رحم یکی از دلایل عمده ایجاد اندومتریوز می باشد. در این حالت خون که حاوی سلول های اندومتر است از بدن دفع شود از مجرای لوله های رحمی به داخل رحم برمی گردد در نتیجه این سلول ها به جداره لگن چسبیده و شروع به رشد در این ناحیه می کند . در صورتی که بیماری اندومتریوز حاد باشد پزشک دستور به خارج کردن رحم و تخمدان می کند.
  2. رشد اندومتر در اثر سلول های جنین در لگن و شکم که باعث گسترش بافت های اندومتر شده و بیماری اندومتریوزرا بوجود می آورد.
  3. انتقال سلول های اندومتر از طریق عروق خونی یا مایع لنف
  4. بعد از جراحی مانند هیستروکتومی یا سزارین امکان انتقال اندومتر به محل جراحی ایجاد شده و باعث بیماری آندومتریوز می شود.

برخی از خدمات  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی

با تشکر مدیریت سایت دکتر بهناز عطار شاکری متخصص ناباروری – زنان و زایمان