استفراغ شدید بارداری نیاز به درمان دارد ؟

تهوع و استفراغ ۷۰ درصد حاملگی ها را عارضه دار می کند که معمولا از هفته ۶-۴ باردرای شروع می شود و به سه ماهه اول یا هفته ۲۰-۱۶ بارداری محدود می شود ( و اوج اثر آن هفته ۱۲-۸ بارداری است ) گرچه این تظاهرات ، باعث دیسترس می شوند ، اما هیچ تغییر متابولیکی یا خطری برای مادر و جنین در برندارد . این تئوری ها شامل افزایش سطح استروژن ، گنادوتروپین کورین انسانی ، هیپرتیروئیدی گذرای مادری ، استرس و مشکلات روانی – اجتماعی فرد است .

عوارض استفراغ شدید در بارداری

زمانی که استفراغ در طول حاملگی بیش از حد شود ، سبب از دست دادن ۵ درصد وزن حاملگی ، دهیدراتاسیون، عدم تعادل الکترولیت ها و کتواسیدوز و استونیوری می شوند. این بیماری ها اصطلاحا استفراغ شدید حاملگی خوانده می شود . از ۳/۳-۱۰ درصد در هر ۱۰۰۰ تولد متغیر است . یک درصد این افراد نیاز به بستری در بیمارستان هستند و استفراغ شدید حاملگی در ۱۰ هفته اول بارداری اتفاق می افتد . در افراد نولی پار و افرادی که اضافه وزن دارند ، تاریخچه ای از سردردهای میگرنی دارند ، حاملگی دوقلو افزایش می یابد . علاوه بر این عوامل روانی مرتبط با این بیماری وجود دارد که باید ارزیابی شوند ، تاثیرات استفراغ شدید بارداری بر نتایج پری ناتال ، با توجه به شدت بیماری متنوع است . افرادی که مبتلا به استفراغ شدید در باردرای هستند تا حد کمی نیز در معرض خطر سقط خود به خود می باشند .

درمان-استفراغ-شدید-بارداری

علت استفراغ شدید بارداری

علت استفراغ شدید بارداری هنوز ناشناخته مانده است . چندین تئوری برای این بیماری پیشنهاد شده است که هیچ کدارم از این تئوری ها این بیماری را نمی توانند توضیح دهند . این بیماری با سطح بالای استروژن یا hcg یا هیپرتیروئیدی گذرا در طول حاملگی مرتبط است . بعضی از تحقیقات نشان داده اند که خانم های مبتلا به تهوع و استفراغ شدید ، احتمال داشتن یک جنین دختر ( که از نظر تئوری اتباط استروژن بالا و استفراغ شدید بارداری حمایت می کند ) ۵/۱ برابر در آنها افزایش می یابد . رفلکس ازوفاگوس حرکت معده را کم می کند و سبب کاهش ترشح اسید هیدروکلریک آزاد می شود که این موضوع ممکن است سبب ایجاد این بیماری گردد .

عوامل روانی-اجتماعی ممکن است که به عنوان یک عامل مهم در بعضی از افراد در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد. احساس دوگانگی نسبت به بارداری و افزایش استرس با این شرایط مرتبط است . احساس متضاد با مادر شدن در آینده ، تغییرات بدن و روش زندگی سبب دوره هایی از استفراغ در این افراد می شود ( به ویژه اگر این احساسات بیش از حد باشد یا حل نشده باشد )

دکتر بهناز عطار شاکری جراح و متخصص زنان و زایمان ، فوق تخصص نازاییبا روش های نوینی درمان ناباروری و درمان بیماری های زنان و زایمان طبیعی و سزارین را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره ۰۲۱۸۸۰۳۲۳۹۶ و ۰۲۱۸۸۰۳۰۳۱۰ و ۰۲۱۴۴۰۷۹۱۳۱ تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

علائم همراه با استفراغ شدید باردادری

افراد مبتلا به استفراغ شدید حاملگی ، معمولا یک کاهش وزن واضح و دهیدراتاسیون دارند . فشار خون آنان کاهش می یابد ، ضربان قلب آنها افزایش و ترگر پوستی کاهش می یابد . فرد قادر به خوردن هیچ چیز حتی مایعات صاف شده از راه دهان نیست . تست های آزمایشگاهی عدم تعادل الکترولیت ها را نشان می دهند .

در زمان استفراغ شدید بارداری چه باید کرد ؟

هنگامی که خانم باردار مبتلا به استفراغ و تهوع است اولین قدم تعیین مشکل است . در بیشتر موارد به این افراد گفته می شود که فورا به مطب یا اورژانس مراجعه نمایند زیرا تعیین شدت بیماری توسط مکالمه تلفنی مشکل خواهد بود .

این ارزیابی شامل تکرر ، شدت و طول مدت تهوع و استفراغ است . زمانی که خانمی استفراغ را گزارش نمود باید مقدار و رنگ آن ارزیابی شود . سایر نشانه ها مانند اسهال ، سوء هاضمه ودرد و ورم شکم نیز باید شناسایی شوند . از فرد خواسته می شود تا هر گونه عامل مرتبط با شروع علائم مربوط به این بیماری را گزارش نماید . هر گونه درمان دارویی یا غیردارویی بیمار باید ثبت شود . وزن بارداری و هرگونه کاهش با افزایش وزن در طول حاملگی نیز باید ثبت شود . وزن و علائم حیاتی مادر باید اندازه گیری شود و همچنین یک معاینه فیزیکی کامل با توجه به علائم عدم تعادل مایعات و الکترولیتها و وضعیت تغذیه ای فرد باید بررسی شود . تست های آزمایشگاهی شامل تعیین کتون در ادرار ، آنالیز CBC، الکترولیت ، آنزیم های کبدی و سطح بیلی روبین است . این تست ها به رد کردن سایر بیماری ها ماننند هپاتیت کمک می کند . به دلیل وجود ارتباط بین استفراغ شدید حاملگی و هیپرتیروئید ( کم کاری تیروئید ) باید سطح هورمون های تیروئید نیز بررسی گردد .