استفاده از خون بند ناف

خون بند ناف یا به عبارت بهتر خونجفت نوزاد منبعی کم حجم اما غنی از سلول های بنیادی خونساز اولیه و سلول های پیشساز است . تا سالیان قبل جفت به عنوان یک زباله بیولوژیکی شناخته می شد که پس از خروج از رحم مادر آن را معدوم می نمودند. این منبع غنی از سلول های بنیادی را داوند بطور نامحدودی در دسترس بشر قرار داده است که جمع آوری آن آسان ، بدون درد و غیر تهاجمی می باشد .خون بند ناف برای سلول های بنیادی است که می توان به راحتی آن را به گیرندگان غیر خویشاوند نیز پیوند زد ، بدون اینکه شاهد افزایش میزان احتمال رد پیوند و واکنش پیوند علیه میزبان باشیم . علاوه بر این می توان خون بند ناف را با روش انجماد مخصوص ذخیره کرد ، بنابراین دسترسی آسان به منبع سلول بنیادی مورد نظر خواهیم داشت . در بیماران با ناهنجاری های بدخیم خونی مانند انواع لوسمی ها و ناهنجاری های غیر بدخیم خونی مانند تالاسمی جهت درمان و پیوند مغز استخوان ابتدا با استفاده از داروهای شیمیایی سرکوب کننده شدید فعالیت مغز استخوان ، سلول های مغز استخوان را از بین برده  و با استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف مجددا سیستم خونسازی موثر را در این بیماران بازسازی می نمایند.

استفاده از خون بند ناف

مزایای استفاده از خون بند ناف

1. واحدهای خون بند ناف نسبت به مغز استخوان قابل دسترس تر می باشند . مغز استخوان از یک دهنده داوطلب که توسط سرویس خون و پیوند و دیگر سازمان ها مطلع شده است ، گرفته می شود. جزئیات دهنده شامل قومیت ، نوع گروه HLA ، و خون در پایگاه ثبت می باشد .اگر یک بیمار نیازمند پیوند باشد ، تکنسین ها مغز استخوان های ثبت نام شده را برای سازگاری با گیرنده جستجو خواهند کرد .

عفونت بارداری مانع از درمان با خون بند ناف

از آنجائیکه سلامت مادر از نظر بیماری های عفونی به خصوص عفونت های ویروسی در قبل از بارداری و یا در اوایل بارداری توسط پزشک متخصص زنان مورد ارزیابی قرار گرفته و تقریبا تمام مادران از نظر عفونت و انتقال آن از راه جفت در سلامت می باشند و جنین در محیط استریل رشد نموده و به دور از عوامل عفونی می باشد و خون بند ناف نیز پس از تولد در رایط استریل جمع آوری می گردد و پس از جمع آوری نیز مورد کشت میکروبی قرار گرفته و در صورت منفی بودن کشت میکروبی نگهداری می گردد، لذا احتمال دارد انتقال عفونت به گیرنده پیوند به حداقل می رسد.

برخی از خدمات  دکتر بهناز عطارشاکری ، جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی

با تشکر مدیریت سایت دکتر بهناز عطار شاکری متخصص ناباروری – زنان و زایمان